e-herkenning: één inlogmiddel voor de hele overheid


Gepubliceerd: 13/11/2019

eHerkenning is hét inlogmiddel waarmee ondernemers zakendoen met bij de overheid

Een btw-aangifte indienen? Medewerkers ziekmelden in het Werkgeversportaal van UWV? Een vergunning aanvragen? Steeds meer bedrijven regelen het met eHerkenning.

eHerkenning is een inlogmiddel waarmee ondernemers en bedrijven zich online kunnen identificeren bij overheidsorganisaties. Met eHerkenning kunt bij meer dan 400 organisaties inloggen: van Belastingdienst en UWV tot RDW en KVK. Ook veel waterschappen en gemeenten doen mee.

Waarom eHerkenning?
De ontwikkeling en invoering van eHerkenning is een initiatief van de Rijksoverheid. Dankzij technologische ontwikkelingen zijn ook overheidszaken steeds eenvoudiger online te regelen. Van een aanvraag voor een officieel document tot het indienen van de belastingaangifte: het kan in principe met een paar muisklikken. Maar bij elke online handeling gaat informatie over en weer. Gevoelige informatie die niet zomaar op straat mag belanden. Dat vraagt om een betrouwbaar inlogmiddel dat organisaties zekerheid biedt over de online identiteit van de persoon waarmee zij zakendoen.

Nieuwe wet voor veiliger inloggen
Inmiddels zijn al meer dan 400 overheidsorganisaties aangesloten bij eHerkenning. En op termijn worden dat er nog meer. De nieuwe Wet digitale overheid, die nu in de Tweede Kamer ligt ter bespreking, verplicht namelijk het gebruik van eHerkenning door overheidsorganisaties. De wet heeft als doel te regelen dat onder meer Nederlandse bedrijven veilig en betrouwbaar kunnen inloggen bij de (semi-)overheid. Dat doel wordt  mede bereikt door het breed invoeren van eHerkenning voor bedrijven.

Veilig, veiliger of veiligst
eHerkenning kent vijf ‘betrouwbaarheidsniveaus’. Afhankelijk van hun dienstverlening kiezen de deelnemende overheidsorganisaties met welk betrouwbaarheidsniveau bedrijven inloggen. Hoe gevoeliger de informatie die u uitwisselt met de overheid, hoe hoger het betrouwbaarheidsniveau. Voor de aanvraag van een extra vuilcontainer bij de gemeente volstaat een lager betrouwbaarheidsniveau van voor het ziekmelden van een medewerker bij UWV. Veel organisaties vragen om betrouwbaarheidsniveau 3. Dat is dus een goed niveau om in te stappen.

Machtigen
Omdat eHerkenning persoonsgebonden is, moet elke medewerker in uw bedrijf die ermee gaat werken een eigen inlogmiddel en machtiging krijgen. Bent u tekenbevoegd voor uw bedrijf? Dan kunt u medewerkers machtigen. Zo is voor de dienstverlener altijd duidelijk wie er namens uw bedrijf inlogt en of diegene daar ook bevoegd voor is. Machtigt u meerdere medewerkers? Wijs dan ook een machtigingenbeheerder aan. Zo is er altijd iemand die overzicht heeft over wie er gemachtigd is en voor welke handelingen.

Erkende leveranciers
De Rijksoverheid heeft zes leveranciers aangewezen voor de uitgifte van eHerkenning-inlogmiddelen: Connectis, Reconi, Digidentity, KPN, QuoVadis en Z login. Die voldoen allemaal aan dezelfde hoge eisen op het gebied van veiligheid, maar verschillen in prijs, type inlogmiddelen en aanpak. Ondernemers kunnen zelf bepalen welke leverancier het beste bij hen past.

Gebruiksvriendelijk
Inmiddels zijn al ruim 340.000 inlogmiddelen voor eHerkenning in omloop. Gebruikers geven aan dat werken met eHerkenning goed bevalt. Ze hoeven minder inlogcodes en wachtwoorden te onthouden en hebben minder papier nodig. Conny Pheiffer, planner en werkvoorbereider bij Facilicom vertelde in een interview: ‘Zo’n portaal met eHerkenning scheelt veel tijd en extra mails, het is ontzettend gebruiksvriendelijk en het schakelt gemakkelijk.’

Weten wie er achter de computer zit
Met eHerkenning kunt u bij ruim 400 organisaties inloggen. Bij steeds meer overheidsorganisaties wordt het de enige manier van inloggen. Zo is het werkgeversportaal van UWV al vanaf 1 november alleen nog toegankelijk met eHerkenning. ’Inloggen met eHerkenning is veel veiliger dan inloggen via een gebruikersnaam en wachtwoord’, stelt directeur Klant en Service Marije Wolsink van UWV. ‘Met die laatste manier van inloggen weten wij nooit zeker wie er achter de computer zit en gegevens aan ons doorgeeft. Met eHerkenning is duidelijk wie de ondernemer in kwestie is en welke medewerkers het recht hebben om namens deze ondernemer activiteiten te verrichten. Omdat wij met privacygevoelige informatie werken, hebben wij voor deze inlogmethode gekozen.’

Straks onmisbaar, nu verkrijgbaar
Heeft u nog geen eHerkenning en wilt u met bijvoorbeeld UWV zaken blijven doen? Wacht dan niet te lang met aanvragen en neem snel contact op met een van de erkende leveranciers. Heeft u wel eHerkenning maar wilt u overstappen naar een hoger betrouwbaarheidsniveau? Benader dan de leverancier die uw inlogmiddel heeft geleverd.

Meer weten?
Kijk op eherkenning.nl/inloggen voor meer informatie over de leveranciers, een animatie en een stappenplan voor de aanvraag.

Documenten
Veelgestelde vragen

Tags: e-herkenning inloggen één inlog voor de hele overheid