Organisatie Afdeling Waterrecreatie
De afdeling waterrecreatie heeft een belangrijke positie binnen HISWA-RECRON. Er zijn ruim 400 jachthavens, zeil- en vaarscholen, bootverhuurders en charterbedrijven bij ons aangesloten. Veel van deze bedrijven hebben naast de watersportgebonden activiteiten ook jachtservice en -onderhoud of een camping, camperplekken of groepsaccommodatie. Er is een zelfstandig bestuur Waterrecreatie waarin alle geledingen vanuit de sector zijn aangesloten. Daarnaast is de bedrijfsgroep Zeil- en vaaropleidingen actief met een eigen bestuur. Het bestuur wordt ondersteund door manager Waterrecreatie Paul de Groot. In de regio en op individueel bedrijfsniveau worden de waterrecreatiebelangen behartigd door de regiomanagers.
Neem contact op met:
- Paul de Groot, manager Afdeling Waterrecreatie via: p.degroot@hiswarecron.nl of 033-3039732;
- Of met één van de regiomanagers.
Op welke onderwerpen zijn we actief voor de waterrecreatie?
We organiseren veel kennissessies en bijeenkomsten. Dit is niet alleen informatief maar ook belangrijk voor het netwerk. Op de volgende thema’s zijn we actief:
- Juridisch (voorwaarden, contracten, haven- en werfreglement)
- Economische wetgeving zoals pakketreizen, mededinging, markt en overheid
- Marketing en promotie (www.hiswa.nl, www.welkomophetwater.nl, www.zeilschoolvaarschool.nl, www.vakantievaren.nl)
- Fiscale regelgeving (toeristenbelasting, btw-tarieven voor jachthavens, zeilscholen, bootverhuurders)
- Lobby, regelgeving en belangenbehartiging (waterpeil, waterplanten, toeristenbelasting, houseboats, vaarwegenbeleid, veiligheid, ruimtelijke ordening etc)
- Scholing & opleiding met eigen vacaturebank
- Duurzaamheid en milieu, zoals vuilwater
- Veilig ondernemen, gratis RIE
Waterrecreatie

Voorzitter Waterrecreatie: Jan IJben van Ottenhome Heeg.
"Het is belangrijk om mee te gaan met de trends en behoeften. Dit betekent voor mijn bedrijf een bredere variatie aan producten en diensten aanbieden op een flexibele wijze, waarbij de trend ‘gebruik in plaats van eigendom’ zich verder ontwikkelt. HISWA RECRON helpt mij daarbij, met belangenbehartiging, lobby en goede producten en diensten. Samen kunnen we gewoon een veel groter effect bereiken!"
-
Lees hier het hele portret van Jan IJben
In de rubriek Het Portret zetten we een persoon in de spotlights die op dat moment in de actualiteit is. Dit keer: Jan IJben, mede-eigenaar en directeur van watersportbedrijf Ottenhome Heeg. In dit nummer over waterrecreatie geven we hem graag een podium voor zijn visie op dit onderwerp.
Biografie
Jan IJben (46 jaar) woont met zijn vrouw en twee dochters in Joure. Na het Atheneum en HEAO Commerciële Economie aan de Noordelijke Hogeschool in Leeuwarden vervulde hij diverse commerciële functies, onder andere bij Van Gansewinkel (tegenwoordig Renewi). Sinds 2008 werkt hij bij watersportbedrijf Ottenhome Heeg. Inmiddels is hij mede-eigenaar en directeur van het bedrijf.
www.ottenhomeheeg.nlHoe ben je in de watersport terechtgekomen?
“Mijn droom was altijd al om iets voor mezelf op te bouwen op het vlak waar mijn passie ligt: de watersport. Mijn ideaal is om de passie en het plezier dat ik heb in de watersport over te dragen op andere mensen. Bijkomend voordeel is dat privé en werk vloeiend in elkaar overlopen. Wij vormen samen een sportief gezin; we skiën, bergwandelen en golfsurfen én natuurlijk zeilen.”Hoe ziet je als watersportondernemer de toekomst van de waterrecreatie?
“Ik zie voor de toekomst van de waterrecreatie volop mogelijkheden. Het is belangrijk om mee te gaan met de trends en behoeften. Dit betekent voor mijn bedrijf een bredere variatie aan producten en diensten aanbieden op een flexibele wijze, waarbij de trend ‘gebruik in plaats van eigendom’ zich verder ontwikkelt.”Je hebt dochters in de tienerdoelgroep die fanatiek zeilen; maar hoe zou jij de jeugd bereiken die nog niet aan watersport doet?
Rond Heeg worden scholen momenteel actief benaderd voor deelname aan een minicursus zeilen, waardoor jongeren kennismaken met de watersport. Dit concept moeten we voor heel Nederland uitrollen. Er is dan voor iedereen een rol weggelegd; voor watersportverenigingen, zeilscholen en klassenorganisaties. Zeilen zou ook een betere heldenrol moeten krijgen. Je ziet het verschil tussen Max Verstappen en Olympisch zeilkampioen Marit Bouwmeester. Op dit moment beleeft het karten een enorme groei voor alle kinderen die hetzelfde willen. Dit geldt helaas in veel mindere mate voor het zeilen. Volgens mij is dit een kwestie van meer marketing en aandacht, samen kunnen we een veel groter effect bereiken.”
Als ondernemer moet je altijd voorop lopen en de huidige klant inspiratie en beleving bieden. Hoe doe jij dat met jouw bedrijf?
“Wij zijn continu op zoek naar verbetering van onze dienstverlening. We passen aan of breiden uit. Groepen – families of vrienden – zijn steeds vaker op zoek naar accommodaties op of rond het water, voor een weekend, compleet met catering. Om hierop in te spelen schaften wij begin dit jaar een hotelschip aan - Hotelschip It Beaken - geschikt voor 45 personen. Compleet met een grote verblijfzaal en voldoende toiletten en douches.
Verder vernieuwden we pas onze website, er staan nu veel meer foto’s van onze verhuurboten op, zodat bezoekers precies weten hoe de boten eruit zien. Aantrekkelijk beeldmateriaal is een vereiste tegenwoordig.”Tot slot, wat is je gouden tip voor de campagne ‘Welkom op het water’?
“Zorg voor focus en maak keuzes qua kanaal. Tegenwoordig kun je mooie dingen doen met virtual reality, waarvoor bij de jeugd veel belangstelling is. Het is een kwestie van meer marketing en aandacht, samen kunnen we een veel groter effect bereiken.”Tekst: drs. Liane Jansen