Extra belasting op fossiele auto’s van de zaak vanaf 2027
30 april 2025Werkgevers gaan vanaf 2027 een extra belasting betalen voor het privégebruik van nieuwe zakelijke auto's met een verbrandingsmotor. Deze zogenoemde ‘eindheffing’ in de loonbelasting is onderdeel van het nieuwe klimaatpakket van het kabinet. Emissieloze voertuigen zijn uitgezonderd. HISWA-RECRON volgt deze ontwikkeling vanwege de mogelijke impact op ondernemers in de recreatie- en watersportsector.
De eindheffing komt bovenop de reguliere bijtelling voor werknemers en geldt voor auto’s waarmee jaarlijks meer dan 500 privékilometers worden gereden. Voor bestelauto’s zonder privégebruik geldt de maatregel dus niet. Ook eenmanszaken zijn uitgesloten, omdat zij geen loonbelasting afdragen. De eindheffing bedraagt 52 procent van 22 procent van de cataloguswaarde. Bij een auto van 40.000 euro komt dit neer op 4.576 euro per jaar; dit bedrag mag niet aan de werknemer worden doorbelast.
Tegelijkertijd wordt de gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor elektrische auto’s tijdelijk verhoogd. In 2026 tot en met 2028 geldt een korting van 30 procent; in 2029 is dat 25 procent. Zo wil het kabinet elektrisch rijden betaalbaarder houden, vooral voor particuliere huishoudens.
De maatregelen worden verder uitgewerkt in het Belastingplan 2026, dat op Prinsjesdag wordt gepresenteerd.