Importheffingen EU - VS gaan volgende fase in.

6 augustus 2025

Vlak voor de deadline van 1 augustus bereikten de EU (onder leiding van Von der Leyen) en de VS (Trump) een akkoord over de importheffingen.

De 'Biggest Deal ever made' is echter een eerste aanzet. De 'kaderovereenkomst' voorziet in een Amerikaans tarief van 15% op de meeste EU-exporten, inclusief pleziervaartuigen en onderdelen, en zal vanaf 8 augustus van kracht zijn. De VS stemden ermee in de tarieven niet te 'stapelen', wat betekent dat importeurs een vast tarief van 15% betalen, niet een combinatie van 15% en het huidige tarief. Dit betekent dat als het huidige tarief voor een boot die naar de VS wordt geëxporteerd 1,5% was, het nu 15% is, en niet beide tarieven daarbovenop.

Hoewel het tarief van 15% op de meeste EU-exporten waarschijnlijk zal blijven, wordt er nog steeds onderhandeld over vrijstellingen voor bepaalde EU-producten. Beide partijen hebben ook niet-tarifaire belemmeringen aan EU-zijde (bijv. intellectuele eigendom) besproken als onderdeel van de 'kaderovereenkomst', maar verdere details zullen duidelijker moeten worden voordat de mogelijke impact op onze industrie kan worden begrepen.

Aan EU-zijde zal de Europese Commissie haar tegenmaatregelen intrekken. President Trump heeft aangekondigd dat de importtarieven van de EU zullen worden verlaagd naar 0%, maar juridisch is er slechts sprake van 6 maanden uitstel van invoering  van importheffingen.

Deze 'kaderovereenkomst' is niet juridisch bindend en vormt een startpunt voor technische onderhandelingen die later formeel moeten worden goedgekeurd. HISWA-RECRON zal, in samenwerking met EBI, hierom blijven lobbyen om de pleziervaartuigen van de lijsten af te krijgen. Daarnaast spraken de EU en de VS af om een lijst op te stellen met goederen die op 0% importheffingen staan, en de bedoeling is deze lijst langzaam uit te breiden. Er is dus beweging in de eerder starre opstelling in de EU.

Positief bekeken biedt de overeenkomst enige stabiliteit en voorspelbaarheid, en voorkomt het de forse gevolgen van een tarievenoorlog. Negatief bekeken leidt het tot een tarief van 15% die waarschijnlijk zal leiden tot hogere prijzen in de VS. De effectenzijn nog te bezien. En het creëert ook het risico van een onevenwichtige relatie tussen de EU en de VS, wat op termijn aanleiding zal kunnen zijn voor een discussie over nieuwe heffingen.

 

Terug naar overzicht