Sentiment goed voor vakanties in Nederland

26 juli 2023

Bijna 50% van de Nederlandser hebben hun vakantie voor de komende 12 maanden al geboekt met name in de eerst maanden van 2023. Een vakantie in Nederland of in het buitenland.  Dat blijkt uit de Vakantie Sentiment Monitor van juli 2023 uitgegeven door het NBTC. 36% van de Nederlanders heeft de intentie om nog te gaan boeken de komende twaalf maanden. Daarvan is twee-derde oriënteert zich nog met name voor de maand augustus. Deze groep boekt binnen nu en drie weken. Veel alleenstaanden gaan helemaal niet op vakantie (28%) of gaan nog boeken (41%).

Boekingssites populair

Nederlanders boeken ten opzichte van andere landen relatief vaak en steeds meer (45%) bij een reisorganisatie of een boekingswebsite. Goed online zichtbaar en boekbaar zijn wordt steeds belangrijker. Bij het boeken is betrouwbaarheid, zekerheid en flexibiliteit belangrijk voor gasten.

Groei of niet?

Op basis van dit onderzoek zou het aantal vakanties van Nederlanders in eigen land lager zijn dan vorige meeting in maart. Slechts 22% heeft de intentie om in eigen land op vakantie te gaan. De gegevens van de boekingsplatformen en de eerste resultaten van het CBS geven juist aan dat het aantal vakanties in eigen land op campings en vakantieparken hoger zal zijn dan het topjaar 2019 en 2022

De eerste 5 maanden van dit jaar 2023 scoorde de campings 52% meer gasten dan in 2019. Met name meer buitenlandse gasten. De gasten verbleven gemiddeld ook langer: 4,6 nachten in plaats van 3,9 in 2019. Ook het aantal gasten in bungalowparken is de eerste vijf maanden gegroeid met 17%, mede door groei van gasten uit andere landen. De groepsaccommodaties ontvingen wat minder gasten maar ze verbleven wel langer dan in 2019.

Vertrouwen van ondernemers

Ondanks de positieve ontwikkeling in de markt is het ondernemersvertrouwen bij recreatiebedrijven gedaald op de tienpuntschaal. Van +5 naar +0,8. Dat blijkt uit de meest recente conjunctuurmeting van HISWA-RECRON. Mogelijk spelen andere issues dan de boekingen van gasten daarbij een rol, zoals tekort aan medewerkers en stijgende (inkoop)prijzen.

Terug naar overzicht