Blogs

2025-10-28 08:56:00

Het elastiek om de prijs

28 oktober 2025

Traditiegetrouw zijn wij de afgelopen periode marktonderzoek gaan doen. Dit jaar is Johan naar het noorden en Bob richting het zuiden vertrokken om verschillende campings te bezoeken. Bepakt met camper en caravan door Europa om te zoeken naar unieke ervaringen. We proeven van kwaliteit en notie nemen van de prijs.

En hoe kan het ook anders, er is een wereld van verschil. Bob zat enkele dagen op een relatief grote camping aan zee in Kroatië, met enorm veel (betaalde) faciliteiten. De overnachtingsprijs voor 90 m2 bedroeg € 188,- per nacht. Johan zat in Zweden aan een meer in alle rust, zonder faciliteiten. De overnachtingsprijs voor de ruime plek bedroeg alsnog € 64,- per nacht. In beide gevallen is het reizen duur door tol, vignetten en overtochten. En zowel in Noord- als Zuid-Europa kan het weer steeds vaker extreme vormen aannemen.  

Ons gedeelte van Europa is daarmee steeds vaker een veilige en kwalitatieve haven. Nederland biedt bijvoorbeeld een bijzonder goede infrastructuur. Daarbij komt dat er op bijna elke plek in Nederland uitgebreide faciliteiten zijn. Daar hoef je geen tientallen kilometers voor te rijden. De kwaliteit op recreatiebedrijven in Nederland is ontzettend goed en de omgeving bied tal van uitgebreide voorzieningen. De buitenlandse gast weet Nederland dan ook steeds vaker te vinden.

Toch hebben recreatieondernemers in Nederland last van valse bescheidenheid. Ze vinden het vaak vanzelfsprekend dat op en om het recreatiebedrijf alles goed verzorgd is. Het is tijd om die bescheidenheid over boord te zetten. De kwaliteit van Nederland én de Nederlandse recreatiebedrijven zijn iets om trots onder de aandacht te brengen. Denk aan het weer, de infrastructuur, de faciliteiten, de kwaliteit en het serviceniveau. Dat geeft alle ingrediënten om eens wat te gaan trekken aan het elastiek om de prijs. Door inzicht te krijgen in de overnachtingsprijs en dan met name de bandbreedte ervan, kan een krachtige dynamic pricing strategie ontwikkeld worden, die meer passend is bij de rest van Europa. En bedenk: met een goede overnachtingsprijs ben je als recreatieondernemer ook in staat om te blijven investeren. Dus houd het elastiekje niet te strak.

Johan Drenth en Bob Kettering - Facet, ruimtedenkers in recreatie

Deze blog verscheen ook als column in Recreactie nr. 6 van 2025

Terug naar overzicht