HISWA-RECRON in beraad over vervolgstappen na ongelijk overgangsregime uitstootvrije zone Amsterdam

25 september 2025

De gemeente Amsterdam heeft het bezwaar van watersportbedrijven en booteigenaren tegen het ongelijk behandelen van vignethouders ongegrond verklaard. De bezwaarschriftencommissie heeft de onjuiste stelling van de gemeente Amsterdam overgenomen dat doorvaartvignetten alleen bedoeld zouden zijn voor incidenteel gebruik. Vanwege die misvatting heeft de bezwaarschriftencommissie overwogen dat het niet oneerlijk zou zijn wanneer deze groep slechts drie jaar overgangstermijn krijgt. Dit in tegenstelling tot de vijf jaar die houders van het BHG-vignet krijgen. Het college van Amsterdam heeft het advies van de bezwaarschriftencommissie overgenomen.

HISWA-RECRON verzet zich tegen deze beslissing en beraadt zich over vervolgstappen bij de bestuursrechter. Ook zou een nieuwe voorlopige voorziening kunnen worden aangevraagd bij de voorzieningenrechter, zodat de termijn om te kiezen voor een bepaald vignet (nu gesteld op 1 november) wordt verlengd tot na de uitspraak in beroep van de bestuursrechter. 

'De bezwaarschriftencommissie heeft het niet begrepen', zegt Gerdina Krijger, regiomanager bij HISWA-RECRON. De gemeente heeft in de bezwaarprocedure volhardt in haar onterechte bewering dat een doorvaartvignet bedoeld zou zijn voor incidenteel gebruik en de commissie heeft dat om onbegrijpelijke redenen in haar advies aan de gemeente overgenomen. Maar uit de Binnenhavengeldverordening, de gemeentelijke website en uit folders van de gemeente blijkt duidelijk dat het doorvaartvignet onbeperkt recht geeft op varen, zonder beperking tot incidenteel gebruik. Daarmee ontbreekt dus een objectieve rechtvaardiging voor het door de gemeente gemaakte onderscheid in de duur van de overgangsregelingen'.

Booteigenaren voelen zich door dit besluit mogelijk gedwongen het veel duurdere BHG-vignet aan te schaffen om in aanmerking te komen voor een langere overgangstermijn. 'Dit is niet alleen ongelijke behandeling van gelijke gevallen, maar leidt ook tot de conclusie dat sprake is van détournement de pouvoir: de verschillende termijnen in de overgangsregeling worden gebruikt om inkomsten van de gemeente te verhogen, in plaats van uitsluitend de luchtkwaliteit te verbeteren', aldus Krijger. Zelfs het door de gemeente aangeboden abonnementsvignet is ondanks de 50% korting nog ruim 38 keer zo duur als het doorvaartvignet. Nu er geen aantoonbaar verschil is in het gebruik van de boot door een houder van een doorvaartvignet en de houder van een BHG-vignet, bevoordeelt de gemeente zichzelf en eigen ligplaatshouders met deze gedifferentieerde overgangsregeling, terwijl diezelfde overgangsregeling jachthavens en booteigenaren in jachthavens juist zeer zwaar benadeelt.

 

Meer informatie:

Gerdina Krijger
Regiomanager Noord-Holland en Flevoland

 

 

Terug naar overzicht