Beperk overlast bij onderhoud bruggen en (vaar)wegen

Veel leden van HISWA-RECRON hebben veel last als gevolg van achterstallig onderhoud aan (rijks)infrastructurele werken. Denk aan bruggen, sluizen, vaarwegen en wegen. Vaak wordt het onderhoud uitgevoerd in de zomerperiode; een belangrijke periode voor watersport- en recreatieondernemers. Zij worden echter daardoor keer op keer gedupeerd bijvoorbeeld vanwege de slechte bereikbaarheid van het bedrijf.

 

Ons standpunt

Jachthavens, vakantieparken en campings ervaren steeds meer overlast doordat er steeds meer in vakantieperioden gewerkt wordt aan infrastructurele werken. Het gaat dan vooral om de slechte bereikbaarheid en de verminderde aantrekkelijkheid van zowel het bedrijf als de regio. Veel ondernemers ondervinden economische schade.

Zij krijgen klachten van hun klanten en gasten. Watersporters zeggen hun ligplaats op en vertrekken naar een ander vaargebied. Passanten komen niet of minder. Noord-Holland was in de zomer van 2025 slecht bereikbaar voor watersporters omdat de Westelijke én de Oostelijke Staande Mastroute was gestremd. Veroorzaakt door gepland onderhoud maar ook door incidenten. Zoals bij de Schipholbrug die tot op heden niet draait omdat bij een test de brugklep door de tandwielkast is geslagen.

We zien dat Rijkswaterstaat een enorme opgave heeft met achterstallig onderhoud. Helaas wordt de belangenafweging zelden integraal en vaak wel ten nadele van de watersport gemaakt. Dat blijkt ook uit de werkzaamheden bij de Algerabrug bij Capelle aan de IJssel waar de Hollandse IJssel midden in de zomer 12 weken is gestremd. Terwijl de werkzaamheden ook in een minder knellende periode konden, namelijk vanaf medio september. Door lokale partijen moest en zou het in de zomer omdat vanwege de vakantieperiode er een paar procent minder verkeer is. Het lokale belang ging vóór, het regionale en nationale belang voor de recreatievaart en de beroepsvaart ten spijt. Bij het aandringen op de flankerende maatregelen of compensatie voor ondernemers geven bestuurders die zo'n besluit nemen veel 'gratis begrip' maar in essentie 'niet thuis'. Dat moet veranderen.

Wat willen we bereiken

De overheid moet zorgen voor structurele oplossingen voor achterstallig onderhoud, voldoende budgetten en het zoveel mogelijk beperken van negatieve gevolgen voor de watersport en recreatie. Dat laatste kan door:

  • integraal te plannen in plaats van projecten op zich
  • flankerende maatregelen te treffen (gedeeltelijke stremming, bloktijden)
  • of - als dat laatste niet kan - ruimhartiger om te gaan met de schade die ontstaat

De Nadeelcompensatieregeling is zeer bewerkelijk met veel nadelige voorwaarden. Die biedt daardoor geen realistische compensatie voor de geleden schade. Als de impact onevenredig is, moet de overheid de onevenredigheid wegnemen. Door maatregelen in natura óf door realistische compensatie.

Benieuwd naar onze overige standpunten omtrent de leefomgeving