Coronavirus COVID-19

Onze helpdesk is er alleen voor HISWA-RECRON-leden! Consumenten kunnen terecht op de site van de ANWB.
HISWA-RECRON-leden: als je geen antwoord kunt vinden op je vraag op deze website, neem dan contact op met onze helpdesk: corona@hiswarecron.nl of bij spoed 033 - 303 97 37 (ook in het weekend van 13:00 - 17:00 uur). Je kunt ook de regiomanager raadplegen.

Meest gestelde vragen

Het aantal besmettingen met het coronavirus (COVID-19) neemt toe in Nederland. De situatie verandert met de dag. Welke vragen kun je als ondernemer van een recreatie- en/of watersportbedrijf, verwachten?

Lees svp eerst de vragen en antwoorden goed door. Staat je vraag er echt niet tussen? Neem dan contact met ons op. We zijn te bereiken via corona@hiswarecron.nl of bij spoed via 033 303 97 37. Deze helpdesk is alleen voor bedrijven die lid zijn van HISWA-RECRON.

Ben je consument? Bel of mail dan met de ANWB.

Laatste update: 31 maart 2020 19:15 uur. 

Sluiten of open blijven? Check jouw bedrijfsgroep

Bekijk hieronder per bedrijfsgroep wat de maatregelen die de overheid op 23 maart heeft genomen voor jou betekenen. We verzoeken je eerst de algemene informatie en onze disclaimer te lezen.

  • Algemene informatie en disclaimer

    Alle evenementen en bijeenkomsten, ook met minder dan 100 personen, worden afgelast tot 1 juni 2020. Het advies is om 1,5 meter afstand te houden. Ondernemers moeten hieraan meewerken en dit faciliteren, anders kan het bevoegd gezag de onderneming sluiten en een bestuurlijke boete uitschrijven van € 4.000,-. Samenkomsten van meer dan drie mensen buiten het eigen gezin / huishouden worden afgeraden en op plaatsen met een “verbod op groepsvorming” zelfs verboden. 

    De interpretatie van de aangescherpte maatregelen betekenen volgens HISWA-RECRON dat het samenkomen van mensen op alle buitensportbedrijven, dagrecreatiebedrijven, groepsaccommodaties, zeilscholen niet mogelijk is tot 1 juni. HISWA-RECRON doet een oproep aan haar ondernemers om gehoor te geven aan de maatschappelijke en morele oproep om activiteiten tot een minimum te beperken. 

    Voor watersport en recreatie betekenen de maatregelen dat campings en bungalowparken, jachthavens, jachtservicebedrijven, bootverhuurders en watersportdetailhandel onder strikte voorwaarden open blijven. Ondernemers dienen voldoende maatregelen te nemen om 1,5 meter afstand tussen bezoekers en medewerkers te garanderen en samenscholingen van mensen te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan de receptie, het havenkantoor en sanitaire voorzieningen. Bijeenkomsten en samenkomsten van meer dan drie mensen zijn niet meer toegestaan tot 1 juni met uitzonderingen van gezinnen / huishoudens. 

    Indien je bedrijf open mag blijven, dien je niet alleen de verantwoordelijkheid te nemen op het terrein, maar ook zoveel mogelijk te sturen op de uitstroom naar de “openbare” ruimte. Daarnaast loopt het bedrijf risico op eventuele boetes of sluiting bij het onvoldoende naleven van de maatregelen.  

    Disclaimer: deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn kortgesloten en getoetst bij besturen, commissies of groepen ondernemers uit de diverse sectoren.  

    U kunt geen rechten ontlenen aan dit advies en HISWA-RECRON is ook niet aansprakelijk voor deze informatie. Deze adviezen liggen ter beoordeling bij de rijksoverheid met het verzoek dit te valideren. Mocht u zelf twijfelen over een advies over bijvoorbeeld sluiting, neemt u dan contact op met  het bevoegd gezag / de burgemeester in uw gemeente.  

  • 1. Groepenmarkt/groepsaccommodaties

    Bijeenkomsten en samenkomsten met vergunningsplicht zijn verboden tot 1 juni. Bijeenkomsten en samenkomsten zonder vergunningsplicht zijn t/m 28 april niet toegestaan en mogelijk zal deze maatregel verlengd worden. Tevens is opgeroepen om niet met 3 of meer personen (uitzondering gezinnen) bij elkaar te verblijven en dan ook alleen als daarbij de onderlinge minimale 1,5 meter afstand bewaard kan worden. Dit is bij een groepsaccommodatie praktisch nagenoeg niet uitvoerbaar en ook kan de ondernemer, die aansprakelijk is, niet garanderen dat de gasten aan de gestelde maatregelen kunnen voldoen. 

    Conclusie: Vanwege deze aangescherpte maatregelen dienen groepsaccommodaties t/m 28 april gesloten te blijven. Een week voorafgaande aan deze datum zal de overheid, na heroverweging op basis van de situatie en ontwikkelingen, aangeven of deze maatregel langer van kracht zal blijven. 

    Mocht u een hotelfunctie, met privé sanitair, aanbieden dan is het misschien mogelijk om wel open te blijven. Bij twijfel kunt u contact opnemen met het bevoegd gezag in de gemeente waar u gevestigd bent.   

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht u twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neemt u dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar u gevestigd bent.

  • 2. Campings

    Campings en kampeerbedrijven mogen in principe open blijven onder strikte voorwaarden. Deze voorwaarden kunnen per veiligheidsregio en gemeente verschillen.De burgemeester is bevoegd om alsnog een camping/kampeerbedrijf te sluiten als er, naar zijn mening, onvoldoende maatregelen zijn genomen.  

    Onder de strikte voorwaarden geldt onder andere dat gedeelde sanitairgebouwen, zwembaden en horeca gelegenheden gesloten moeten blijven. De ondernemer moet zich ervan bewust zijn dat hij/zij risico loopt tot sluiting, indien de maatregelen niet nageleefd worden. Kijk voor de geldende voorwaarden in jouw regio op onze website.

    Conclusie: camping- en kampeerbedrijven mogen onder strikte voorwaarden openblijven, met kans op sluiting door de voorzitter van de veiligheidsregio indien er onvoldoende wordt nageleefd.

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht u twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neemt u dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar u gevestigd bent.   

  • 3. Vakantieparken (stacaravans, bungalows en chalets met eigen sanitair)

    Vakantieparken mogen in principe open blijven onder strikte voorwaarden. De burgemeester is bevoegd om alsnog een vakantiepark te sluiten als er onvoldoende maatregelen zijn genomen. 

    Onder de strikte voorwaarden geldt dat centrale voorzieningen gesloten moeten blijven. De ondernemer moet zich ervan bewust zijn dat hij/zij risico loopt tot sluiting, indien de maatregelen niet nageleefd worden. Kijk voor de geldende voorwaarden uit de regionale verordening uit jouw regio op onze website. Bij twijfel kunt u contact opnemen met het bevoegd gezag in de gemeente waar u gevestigd bent.   

    Accommodaties voor grotere groepen op vakantieparken moeten sluiten. Hier is vaak sprake van samenkomst van leden uit meerdere gezinnen, dit is niet toegestaan. Zie verder Groepsaccommodaties. 

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht u twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neemt u dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar u gevestigd bent.

  • 4. Buitensportbedrijven

    Buitensportbedrijven zijn bedrijven die activiteiten en arrangementen aanbieden voor veelal grotere groepen (veelal buiten), waaronder paintball, mountainbiken en klimmen.  

    Bijeenkomsten en samenkomsten met vergunningsplicht zijn verboden tot 1 juni. Niet vergunningsplichtige bijeenkomsten en samenkomsten mogen niet plaatsvinden tot tenminste 28 april, welke mogelijk verlengd gaat worden. Tevens is opgeroepen om niet met 3 of meer personen (uitzondering gezinnen) bij elkaar te verblijven en 1,5 meter afstand te bewaren. Dit is bij een veel buitensportaccommodaties praktisch nagenoeg niet uitvoerbaar tot deze periode. 

    De ondernemer moet zich ervan bewust zijn dat hij/zij risico loopt tot sluiting, indien de maatregelen niet nageleefd worden. Kijk voor de geldende voorwaarden uit de regionale verordening uit jouw regio op onze website. Bij twijfel kunt u contact opnemen met het bevoegd gezag in de gemeente waar u gevestigd bent.   

    Conclusie: Buitensportbedrijven kunnen onder stricte voorwaarden open blijven, met kans op sluiting door de voorzitter van de veiligheidsregio indien er onvoldoende wordt nageleefd. 

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht u twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neemt u dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar u gevestigd bent.

  • 5. Dagrecreatiebedrijven

    Bijeenkomsten en samenkomsten met vergunningsplicht zijn verboden tot 1 juni. Niet vergunningsplichtige bijeenkomsten en samenkomsten mogen niet plaatsvinden tot 28 april, welke mogelijk verlengd gaan worden. Tevens is opgeroepen om niet met 3 of meer personen (uitzondering gezinnen) bij elkaar te verblijven en 1,5 meter afstand te bewaren. Dit is bij veel dagrecreatiebedrijven praktisch nagenoeg niet uitvoerbaar tot 28 april. 

    Conclusie: dagrecreatiebedrijven moeten sluiten tot 28 april. Indien je voor ogen hebt om een activiteit uit te voeren (met drie of meer personen) waarbij de aangescherpte regels in acht genomen kunnen worden, is ons advies dit af te stemmen met het gevoegd gezag in uw gemeente. 

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht u twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neemt u dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar u gevestigd bent.

  • 6. Jachtbouw

    Werven kunnen openblijven. Werknemers dienen 1,5 meter afstand tot elkaar te bewaren. Overweeg te werken in ploegendiensten om de risico's te minimaliseren.  

    Voor klanten bij voorkeur alleen telefonisch contact en alleen bezoek op afspraak met inachtneming van de veiligheidsadviezen. Advies is om kantoor/ontvangstruimte te sluiten en werknemers en eventuele bezoekers zoveel als mogelijk te scheiden. Reserveer een apart toilet voor bezoekers en toeleveranciers. Let ook op gezamenlijk gebruik van bijvoorbeeld een koffieautomaat. Laat deze niet meer zelf door klanten gebruiken. 

    Conclusie: jachtbouw bedrijven kunnen openblijven met voorzorgsmaatregelen.

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht u twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neemt u dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar u gevestigd bent.

  • 7. Jachtservice

    Jachtservice bedrijven kunnen openblijven. Werknemers dienen 1,5 meter afstand tot elkaar te bewaren. Voor klanten bij voorkeur alleen telefonisch contact en alleen bezoek op afspraak met inachtneming van de veiligheidsadviezen. Advies is om kantoor/ontvangstruimte te sluiten en werknemers en eventuele bezoekers zoveel als mogelijk te scheiden. Overweeg te werken in ploegendiensten om de risico's te minimaliseren. Reserveer een apart toilet voor bezoekers en toeleveranciers. Let ook op gezamenlijk gebruik van bijvoorbeeld een koffieautomaat. Laat deze niet meer zelf door klanten gebruiken.  

    Monteurs die aan boten werken van klanten op locatie ontsmetten voor en na de werkzaamheden de sleutels van de boot. Op de locatie dienen ze ruimte afstand te houden van de eventuele aanwezige klant.  

    Voor jachtservicebedrijven met een eigen botenstalling, zie jachthavens. 

    Essentieel is dat de ondernemer maatregelen treft zodat de 1,5 meter gewaarborgd is; De ondernemer moet zich ervan bewust zijn dat hij/zij risico loopt tot sluiting, indien de maatregelen niet nageleefd worden.  

    Conclusie: jachtservicebedrijven kunnen openblijven met voorzorgsmaatregelen 

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht u twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neemt u dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar u gevestigd bent. 

  • 8. Makelaars en experts

    Voor makelaars/experts gelden de adviezen zoals opgenomen bij jachtwerven en jachtservicebedrijven. Let op bij het aannemen van bootsleutels. Ontsmet deze voor u ze aan de klant verstrekt en bij teruggave. Geef alleen rondleidingen aan boord als de veilige afstanden kunnen worden gegarandeerd en in groepen die niet groter zijn dan 3 of meer personen.

    Voor makelaars met een jachthaven of stalling zie onder jachthavens. 

    Conclusie: Makelaars en experts kunnen openblijven met inachtneming van de voorzorgsmaatregelen.

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht u twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neemt u dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar u gevestigd bent.

  • 9. Jachthavens

    Dit is afhankelijk van de veiligheidsregio waarin je bent gevestigd. Indien je bedrijf open mag blijven geldt wel dat je de gedeelde sanitairegebouwen moet sluiten. Een jachthaven moet maatregelen treffen om de afstandseis tussen mensen van 1,5 meter mogelijk te maken. Mogelijkheden zijn om het havenkantoor tijdelijk anders in te richten, een veiligheidsscherm of afzetting op 1,5 meter te plaatsen of tijdelijk te sluiten om hieraan te voldoen. Dit geldt voor kampeerbedrijven en jachthavens. Daarbij is in het in onze ogen praktisch gezien niet mogelijk om passanten te ontvangen. 

    Kijk voor de geldende voorwaarden uit de regionale verordening uit jouw regio op onze website. Bij twijfel kunt u contact opnemen met het bevoegd gezag in de gemeente waar u gevestigd bent.   

    Monteurs die aan boten werken van klanten op locatie dienen ruimte afstand te houden van de eventuele aanwezige klant. De botenstalling buiten kan openblijven met aanvullende regels, maar beperk het aantal personen dat naar de eigen boot gaat en draag er zorg ervoor dan de minimale afstand van 1,5 meter is geborgd.  

    Stel een protocol op voor kraanwerkzaamheden waarbij afstand tussen klant en personeel is gewaarborgd. Essentieel is dat de ondernemer maatregelen treft zodat de 1,5 meter gewaarborgd is. De ondernemer moet zich ervan bewust zijn dat hij/zij risico loopt tot sluiting, indien de maatregelen niet nageleefd worden.  

    Conclusie: Jachthavens mogen onder strikte voorwaarden openblijven, met kans op sluiting door de burgemeester indien er onvoldoende wordt nageleefd. 

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht u twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neemt u dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar u gevestigd bent.

  • 10. Zeilscholen

    Bijeenkomsten en samenkomsten met vergunningsplicht zijn verboden tot 1 juni. Niet vergunningsplichtige bijeenkomsten en samenkomsten mogen niet plaatsvinden tot tenminste 28 april, welke mogelijk verlengd gaan worden. Tevens is opgeroepen om niet met 3 of meer personen (uitzondering gezinnen) bij elkaar te verblijven en 1,5 meter afstand te bewaren. Dit is bij veel zeilscholen voor groepsactiviteiten nagenoeg niet uitvoerbaar tot deze periode. Andere activiteiten kunnen onder voorwaarden doorgang vinden. Het is de verantwoordelijkheid van bij de ondernemer om aan de aangescherpte maatregelen van 31 maart te voldoen. 

    Kijk voor de geldende voorwaarden uit de regionale verordening uit jouw regio op onze website. Bij twijfel kunt u contact opnemen met het bevoegd gezag in de gemeente waar u gevestigd bent.   

    Conclusie: Groepsactiviteiten bij zeilscholen kunnen ten minste tot 28 april niet doorgaan. Indien je voor ogen hebt om een activiteit uit te voeren (met drie of meer personen) waarbij de aangescherpte regels in acht genomen kunnen worden, is ons advies dit af te stemmen met het gevoegd gezag in jouw gemeente. 

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht u twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neemt u dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar u gevestigd bent.

     

  • 11. Bootverhuur

    Huishoudens kunnen gebruik maken van een accommodatie, waaronder ook een pleziervaartuig. Er zijn echter strikte eisen ten aanzien van het aantal personen en de eis 1,5 meter afstand te houden tot elkaar. Instructie klanten is belangrijk, zodat menselijk contact tot minimum wordt beperkt en aan de afstandseis wordt voldaan. Dit kan door mensen te spreiden bij afvaart en terugkomst middels tijdslots, geen uitleg aan boord te geven en alleen gezinnen of huisgenoten toe te laten. Het is de verantwoordelijkheid van de ondernemer om aan de aangescherpte maatregelen te voldoen. Instrueer uw klanten ook om niet te dicht bij andere vaartuigen, die bemand zijn, te liggen in de openbare ruimte en ook niet dicht bij andere plekken op passantenplekken in jachthavens.

    Conclusie: bootverhuur kan alleen onder strikte voorwaarden doorgaan. 

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht u twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neemt u dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar u gevestigd bent.

  • 12. Chartervaart

    Bijeenkomsten en samenkomsten met vergunningsplicht zijn verboden tot 1 juni. Niet vergunningsplichtige bijeenkomsten en samenkomsten mogen niet plaatsvinden tot tenminste 28 april, een periode die mogelijk verlengd gaat worden. De eerder gestelde ondergrens van 100 personen is per 23 maart komen te vervallen. Daarbij is opgeroepen om niet met 3 of meer personen bij elkaar te zijn en altijd 1,5 meter afstand te bewaren. Dit is praktisch niet uitvoerbaar voor de beroepschartervaart. Groepen die komen varen zijn feitelijk “bijeenkomsten” zoals hier bedoeld door het rijk. Op charterschepen is lastig uitvoerbaar om met een groep aan boord 1,5 meter altijd afstand te waarborgen. Daarmee is het als ondernemer praktisch niet uitvoerbaar om de maatregelen op te volgen met een groep gasten op het schip.  

    Conclusie: de chartervaart kan onder de huidige maatregelen tot ten minste 28 april geen overeenkomsten uitvoeren met groepen aan boord. Bij twijfel neemt contact op met het bevoegd gezag in uw gemeente.

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht u twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neemt u dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar u gevestigd bent.

  • 13. Watersportgroothandel, importeurs etc.

    Groothandelsbedrijven en importeurs kunnen openblijven. Werknemers dienen 1,5 meter afstand tot elkaar te bewaren. Voor leveranciers en afnemers bij voorkeur alleen telefonisch contact en alleen bezoek of levering op afspraak met inachtneming van de veiligheidsadviezen. Advies is om zoveel mogelijk medewerkers vanuit huis te laten werken. Op locatie werknemers en eventuele bezoekers zoveel als mogelijk scheiden. Overweeg te werken in ploegendiensten om de risico's te minimaliseren. Reserveer een apart toilet voor bezoekers en toeleveranciers. Let ook op gezamenlijk gebruik van bijvoorbeeld een koffieautomaat. Laat deze niet meer zelf door klanten gebruiken.  

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht u twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neemt u dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar u gevestigd bent.

  • 14. Watersportwinkel, detailhandel

    Watersportwinkels kunnen onder voorwaarden open blijven.  

    Werknemers dienen 1,5 meter afstand tot elkaar te bewaren. Voor leveranciers en bij voorkeur alleen telefonisch contact en alleen bezoek of levering op afspraak met inachtneming van de veiligheidsadviezen. Advies is om zoveel mogelijk medewerkers vanuit huis te laten werken. Overweeg te werken in ploegendiensten om de risico's te minimaliseren. 

    Belangrijk is een deurbeleid en andere maatregelen zodat kan worden gegarandeerd dat er altijd 1,5 meter ruimte minimaal is tussen de bezoekende klanten onderling en met de medewerkers. We adviseren op elke 100 m2 winkelruimte maximaal 10 klanten tegelijk aanwezig in de winkel. Andere klanten moeten dan tijdelijk buiten wachten op voldoende afstand van elkaar.  

    Overweeg te werken in ploegendiensten om de risico's te minimaliseren. Reserveer een apart toilet voor bezoekers en toeleveranciers. Let ook op gezamenlijk gebruik van bijvoorbeeld een koffieautomaat. Laat deze niet meer zelf door klanten.

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht u twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neemt u dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar u gevestigd bent.

De voucherregeling

  • 1. Wat houdt de voucherregeling in?

    De voucherregeling voor leden van HISWA-RECRON betreft een regeling die in het leven is geroepen vanwege annuleringen die verband houden met de onvermijdbare en buitengewone omstandigheden ten gevolge van het Corona-virus. De voucher geeft recht om voor hetzelfde bedrag een vakantie/boot bij hetzelfde watersport- of recreatiebedrijf op een later tijdstip te verzilveren.

    De regeling kan worden toegepast op alle boekingen en reserveringen in de watersport- en recreatiesector: voor verblijf, vermaak, verhuur, arrangementen, trainingen of combinaties daarvan.

    Voor meer informatie over de voucherregeling kunnen HISWA-RECRON leden terecht in onze kennisbank

Steunmaatregelen

Gezondheid

  • 1. Moet je het coronavirus melden?

    Het coronavirus is meldingsplichtig. Alle artsen en laboratoria moeten elke patiënt met een verdenking van besmetting met het coronavirus melden bij de GGD.

  • 2. Wat gebeurt er als er iemand is die mogelijk het coronavirus (COVID-19) heeft?

    Als iemand met ziekteverschijnselen zich via de telefoon bij een arts meldt en de arts acht het noodzakelijk om de procedure te starten, dan gaat er een protocol in werking. 

    De arts vraagt een test aan bij het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu en het Erasmus MC Erasmus University Medical Center. Daar wordt tegelijkertijd de test ingezet. Ondertussen wordt de verdachte patiënt in isolatie gehouden. Dat kan in thuisisolatie of door opname in het ziekenhuis. Dat is afhankelijk van de situatie. Als de test positief is, blijft de patiënt in isolatie. Alle mensen waarmee de patiënt tijdens de besmettelijke periode contact heeft gehad, moeten gedurende de incubatietijd hun gezondheid in de gaten houden. 

  • 3. Wat moet ik doen als een gast of klant corona heeft?

    Heeft de gast of klant verkoudheidsklachten of verhoging tot 38,0 graden Celsius? Dan is het advies: blijf binnen, ziek uit en zorg ervoor dat je anderen niet besmet. Houd dus afstand tot andere mensen. HIj/zij hoeft de huisarts niet te bellen. De klachten zijn mild.

    Worden de klachten erger? En heeft de klant/gast koorts (meer dan 38 graden Celsius) en hoest of ademt hij/zij moeilijk?

    Dan moet er gebeld worden met de huisarts of huisartsenpost. De arts zal vervolgens (ingeval van verdenking op het coronavirus) in overleg met de GGD nadere afspraken maken die betrekking hebben op de betrokken patiënt, zijn directe omgeving en het recreatie- of watersportbedrijf en de overige klanten/gasten.

     

  • 4. Hoe ga ik om met de hygiëne binnen mijn bedrijf?

    Onze tips voor de juiste hygiëne: 

    • Gebruik ontsmettende schoonmaakmiddelen
    • Geeft handcontactpunten extra veel aandacht tijdens het schoonmaken (kranen, lichtknoppen, deurklinken etc.)
    • Vervang handdoekjes voor papieren handdoeken
    • Stel papieren zakdoekjes en handgel met alcohol ter beschikking aan bezoekers en medewerkers
    • Instrueer het personeel over de het beleid rondom de hygiëne
    • Anticeptische zeep is niet voldoende, was daarbij ook zeker 20 sec. de handen
    • Houd ten alle tijden 1,5m afstand

    HISWA-RECRON Top supplier CSU heeft hiervoor een speciaal informatiepakket. In dit informatiepakket staan instructies voor het schoonmaken van sanitaire gebouwen, hoe om te gaan met besmette ruimten en tips voor het personeel. Lees hier meer over op onze pagina praktische informatie. 

Boekingen en annuleringen

  • 1. Wat kun je doen als je bedrijf op slot gaat richting gasten/klanten?

    Gasten of klanten die op het moment van het op slot gaan op jouw bedrijf zijn moeten naar huis. De aanwijzingen van de lokale autoriteiten moeten strikt worden gevolgd. In beginsel dienen de goederen en diensten die worden geleverd aan de gasten gedurende het hele verblijf door de gasten te worden vergoed.

    Een eventuele aansprakelijkheidsstelling door een gast moet worden bekeken in nauw overleg met een juridisch adviseur. Een beroep op overmacht is daarbij het meest waarschijnlijk.

  • 2. Je hebt een boot verhuurd aan een klant, maar die annuleert de huur van de boot vanwege corona. Moet je de aanbetaling terugbetalen?

    Nee. De annuleringsregeling zoals opgenomen in de HISWA-RECRON Algemene Voorwaarden is van toepassing.

  • 3. Kan een gast of klant eventueel een beroep doen op de dekking van zijn annuleringsverzekering?

    Voor een eventueel afgesloten annuleringsverzekering is er niet sprake van een geldige annuleringsreden en volgt er dus geen terugbetaling van de annuleringskosten uit de verzekering. Tenzij de recreant zelf ziek is of een reisgenoot ziek is of -ingeval hij niet ziek is - hij zich heeft bijverzekerd voor extra annuleringsredenen, zoals de uitbraak van een besmettelijke ziekte. Dit laatste is overigens meestal niet het geval.

    Ingeval van annulering omdat de recreant zelf of een van zijn reisgenoten ziek is, moet er wel een doktersverklaring worden opgeleverd om een beroep te kunnen doen op de annuleringsverzekering.

  • 4. Ingeval een boeking wordt omgeboekt naar een nieuwe periode, geldt dan nog de oude annuleringsregeling (waardoor er sprake is van een betalingsverplichting die is gerelateerd aan de oorspronkelijke aankomstdatum)?

    In deze bijzondere tijd van een uitzonderlijke overmacht geldt de oude annuleringsregeling. De consument is gehouden het bedrag te betalen dat hij volgens de oorspronkelijke overeenkomst, dus gerelateerd aan de oorspronkelijke datum van aankomst of datum van uitvoering van de overeenkomst, verschuldigd is. 

    Een alternatief is dat er wordt omgeboekt, zonder het recht van annuleren.

    HISWA-RECRON ontwikkelt momenteel een voucher die in de plaats komt van een terugbetaling door de ondernemer bij annulering. De waarde van de voucher is het bedrag dat door de consument is aanbetaald voor zijn boeking. De voucher biedt voordelen voor de consument, want in plaats van slechts een beperkte teruggave van zijn aanbetaling (die is volgens de oorspronkelijke overeenkomst beperkt naarmate de annulering korter voor de aankomst of aanvang van het verblijf of uitvoeringsdatum plaatsvindt) blijft de volledige aanbetaling staan. De aanbetaling kan via de voucher worden ingewisseld voor de betaling van een nieuwe verblijfsperiode of een nieuwe activiteit bij dezelfde aanbieder die in de plaats komt van het verblijf of de activiteit die a.g.v. de coronacrisis is komen te vervallen.

  • 5. Hoe werkt het met de annulering van pakketreizen bij buitensport (VeBON) bedrijven?

    Is er sprake van een pakketreis (bijvoorbeeld overnachting, vervoer en activiteiten) en wordt die beëindigd door jou of de opdrachtgever met een terecht beroep op overmacht dan geldt dat de voor de pakketreis betaalde gelden moeten worden gerestitueerd. Voor zover de opdrachtgever zich als ‘handelaar’ heeft opgesteld en de reis bijvoorbeeld met een marge of aanvullende diensten in eigen naam heeft doorverkocht, dan kan in afwijking van de pakketreiswetgeving een andere afspraak gelden.  

Gasten en klanten

  • 1. Ik ben gast/klant en heb veel vragen. Waar kan ik terecht?

    Begrijpelijk dat jullie ook veel vragen hebben mbt de maatregelen rond het coronavirus. Omdat wij een brancheorganisatie zijn, is onze helpdesk is er alleen voor bedrijven (ondernemers) die lid zijn van HISWA-RECRON. 

    Het beste kunnen jullie bellen/mailen met of kijken op de website van de ANWB https://www.anwb.nl/vakantie/coronavirus of Consumentenbond.

  • 2. Hoe zit het met de huurovereenkomst van vaste plaatsen voor stacaravans/chalets als een klant wil annuleren?
    De vraag is of de klant de overeenkomst wil annuleren of de overeenkomst wil eindigen. In dat geval moet namelijk de stacaravan snel van het bedrijf worden verwijderd en dat is waarschijnlijk niet de bedoeling van de vaste gast.  
     
    De gast vraagt zich waarschijnlijk af of hij wel kan komen c.q. of het bedrijf wel open is, danwel hij wil vanwege corona zelf niet komen. Als jouw bedrijf open is, kun je gasten gewoon ontvangen. Ze kunnen ongestoord gebruik blijven maken van hun chalet/stacaravan. Geef wel aan dat er wellicht enkele beperkingen zijn zoals geen horeca en/of geen zwembad, maar die hebben geen invloed op het gebruik van het eigen chalet.   
     
    Pas als het kabinet een besluit neemt dat alle recreatiebedrijven dicht moeten, is er een nieuwe situatie. De gevolgen daarvan voor de uitvoering van de standplaatsovereenkomst zijn dan ook nog niet bekend en daarover moet je dan ook geen uitspraken doen in de richting van je vaste gasten. 
     
    Als de vaste gast desalniettemin de overeenkomst wil beëindigen dan geldt het volgende. In de RECRON Huurovereenkomst voor vaste plaatsen staat in artikel 10 beëindiging door recreant: De recreant kan de overeenkomst uiterlijk twee maanden voor afloop van het lopende overeenkomstjaar schriftelijk opzeggen. Wil de klant tussentijds beëindigen dan stelt artikel 13: bij tussentijdse beëindiging blijft de recreant het jaargeld verschuldigd exclusief de kosten wegens het verbruik van gas, water, elektra en gebruik van riool. Maar inclusief de kosten voor communicatieverbindingen in verband met reeds door de ondernemer aangegane verplichtingen voor de resterende periode van de overeenkomst. Tenzij een direct voor de ondernemer acceptabele vervangende recreant is gevonden en geen gelijkwaardige plaats beschikbaar is op het terrein. Aangezien de meeste contracten voor 2020 al zijn ingegaan heeft de recreant ingeval van opzegging door hemzelf daarom geen recht op vermindering van het jaargeld.
  • 3. Mag ik stalling- en ligplaatshouders verbieden om op de haven te komen, voor de veiligheid van mijn werknemers en voor de veiligheid van consumenten onderling?

    Voor jachthavens en winterstalling is er (op dit moment nog) geen reden om te sluiten. Wel kunt u werken met tijdsslots, zodat een beperkt aantal personen aanwezig zijn. Juridisch is er geen grond voor sluiting. Het is voorstelbaar dat je je personeel de ruimte (letterlijk) wil geven en daarom terughoudendheid en oplettendheid van je ligplaats- en stallinghouders vraagt.  

    Daarbij komt dat je niet zou moeten willen dat ligplaats- en stallinghouders niet meer bij hun boot kunnen komen. Dan kunnen ze namelijk geen verantwoordelijkheid meer dragen voor hun boot en ligt de verantwoordelijkheid meteen bij jou. Je hebt dan ‘bewaarneming’, zoals dat juridisch heet, en die verantwoordelijkheid is groot.  Je aansprakelijkheidsverzekering is vrijwel zeker meteen in onderdekking. 

  • 4. Mag een afhaalrestaurant op en recreatiebedrijf wel openblijven?

    Ja. Bezorgen en afhalen blijft mogelijk indien de consumpties niet ter plaatse worden opgegeten. Vermijd ook drukte en zorg ervoor dat mensen niet dicht op elkaar staat.  

  • 5. Mijn camping en bungalowpark gaat 1 april open. Eigenlijk wil ik niet open, om besmetting verder te voorkomen. Moet ik open gaan en mogen de gasten naar hun vaste staanplaats?

    Je kunt als camping of bungalowpark in principe open gaan, mits je kunt voldoen aan de maatregelen van de overheid. Indien je als ondernemer besluit op slot te gaan, dient u de gasten goed te informeren. Je voldoet daarmee niet aan de verplichtingen van de overeenkomst, waardoor gasten recht hebben op restitutie.  

  • 6. Het kabinet heeft maatregelen afgekondigd die (vooralsnog) werken tot en met 28 april en 1 juni. Kan ik mijn gasten echter gewoon ontvangen en de afgesproken diensten leveren?

    Er zijn geen gebieden op slot gezet; er zijn wel maatregelen genomen t.a.v. bepaalde activiteiten. Als de gast gewoon kan aankomen en de diensten (bv. verblijf en/of vermaak) gewoon geleverd kunnen worden, handel dan als ‘business as usual’ en ontvang uw gasten en lever uw diensten. Mogelijk moet u wel enige beperkingen aan de levering van uw diensten toepassen, zo mogen er geen evenementen en bijeenkomsten plaatsvinden. Het zwembad moet daarbij ook gesloten zijn. Ook horeca gelegenheden moeten echter gesloten zijn. Bezorgen en afhalen is wel toegestaan. 
    U zou met het oog op een eventuele beperking van uw dienstverlening gasten een voucher kunnen aanbieden met een korting op een volgend verblijf of een dinerbon bij een volgend verblijf. Vraag in ieder geval begrip van uw gasten voor genomen maatregelen; die maatregelen zijn ook en vooral genomen in het belang van ook hun gezondheid. 
    Er is geen reden voor u om de aankomst of het verblijf te annuleren en de vooruitbetaalde boekingssom terug te betalen.
    Gasten die desondanks annuleren doen dat op eigen kosten; zij zijn de annuleringskosten verschuldigd conform de voorwaarden en er volgt dus geen restitutie van vooruitbetaalde kosten.

     

  • 7. Moet ik mijn gedeelde sanitaire gebouw sluiten?

    Ja, bedrijven in de recreatie moeten gedeelde sanitairgebouwen sluiten. Alleen privé-sanitair mag openblijven.   

  • 8. Moet het zwembad dicht?

    In de week van 16 maart was er de nodige onduidelijkheid of de recreatiebaden bij recreatiebedrijven ook vallen onder het verbod van openstelling van sportinstellingen (waaronder zwembaden). Die interpretatieruimte wordt momenteel steeds meer gedicht door brieven en uitspraken vanuit het bevoegd gezag (veiligheidsregio’s, provincies en gemeenten): ook recreatiebaden mogen niet (meer) open. Recreatiebedrijven worden daarom dringend verzocht hun recreatiebaden niet te openen, danwel per direct te sluiten ingeval die (nog) open zijn.

  • 9. Mijn ligplaatshouders willen met hun boot het water op, mag dat?

    Pleziervaart is in de huidige situatie toegestaan, mits de maatregelen van de overheid worden toegepast. Ook op de boot geldt 1.5m afstand houden en beperk de aanwezigheid tot enkel huisgenoten. In sommige regio’s gaat de zomerbediening van bruggen en sluizen later in dan per 1 april. Beperkingen ten aanzien van de toegang tot de eigen boten zijn af te raden gezien er dan een situatie van bewaarneming kan ontstaan waarbij de booteigenaar geen verantwoordelijkheid meer kan dragen voor de eigen boot.  

  • 10. Kunnen passanten nog naar onze jachthaven komen?

    Pleziervaart is in de huidige situatie toegestaan. Er zijn in Nederland geen beperkingen voor het varen van pleziervaartuigen, maar de maatregelen moeten wel nageleefd worden. In sommige regio’s gaat de zomerbediening van bruggen en sluizen later in dan per 1 april. Let wel op dat u een bijdrage levert om minder contact tussen mensen te hebben en u het mogelijk maak om minimaal 1,5 meter afstand te houden. Het is aan u als jachthaven om een afweging te maken of u passanten momenteel kan en wil toelaten tot de haven. Juridisch gezien is er geen grondslag waarom u zou moeten sluiten voor passanten. Denk wel aan de voorzieningen die u open heeft op de haven en aan de oproep van het RIVM en de overheid om zoveel mogelijk minimaal 1,5 meter afstand tussen mensen aan te houden. Het openhouden van passanten betekent dat u extra maatregelen moet nemen voor sanitair.  

  • 11. Mogen booteigenaren op onze jachthaven werkzaamheden aan de boot verrichten?

    Booteigenaren houden toegang tot de eigen boot. Het doen van werkzaamheden zal van geval tot geval goed bekeken moeten worden. Zolang klanten zich houden aan de voorschriften van het RIVM om 1,5 meter afstand te houden, moet het mogelijk zijn om onderhoud te plegen. Je wilt onnodige drukte op het haventerrein voorkomen, denk daarom aan het toepassen van tijdsslots. Booteigenaren zullen dan minder tegelijk bezig zijn. Om contact tussen bezoekers en klanten onderling en tussen klant en personeel te verminderen kun je bepaalde voorzieningen op jouw haven tijdelijk afsluiten. Communiceer dit duidelijk naar klanten en bezoekers. 

  • 12. Kan de geplande tewaterlating van de boten uit de winterstalling wel plaatsvinden?

    Voor jachthavens en watersportbedrijven zijn er geen restricties opgelegd om open te blijven en werkzaamheden uit te voeren. Let wel op dat u een bijdrage levert om minder contact tussen mensen te hebben en dat je het mogelijk maakt om minimaal 1,5 meter afstand te houden. ?Tewaterlating kan plaatsvinden met of zonder klanten, zoals je dat gewend bent. Indien je de klant hiervoor nodig hebt, beperk dat dan tot 1 persoon. Spreek duidelijk een procedure af waarbij het contact tussen personeel en klant beperkt blijft. Probeer klant en personeel daarbij zoveel mogelijk te scheiden. Communiceer bijvoorbeeld deze 3 stappen naar de klant: 

    1. Klant meldt zich op afgesproken tijdstip en geeft de punten van stempels en hijsbanden aan en/of geeft informatie over plaatsing van mast
    2. Bedrijf zorgt voor te water lating (klant neemt afstand of wacht op een aangewezen plaats) en /of plaatsing van de mast. Als er personeel nodig is, zorg dan dat klant en personeel afwisselend taken verrichten met voldoende afstand 
    3. Flant vaart de boot naar de box 

    Je kunt bovenstaande stappen aanpassen en uitbreiden naar gelang je situatie. Wanneer je wel verschuivingen hebt in de planning van de tewaterlating, communiceer dit per e-mail naar de klant en geef aan dat er buitengewone onvoorziene omstandigheden zijn.  

  • 13. Kan ik tijdelijk het havenkantoor of de loods afsluiten voor bezoekers en klanten?

    Om contact tussen bezoekers en klanten onderling en tussen klant en personeel te verminderen kun je bepaalde voorzieningen op  je haven tijdelijk afsluiten. Communiceer dit duidelijk naar klanten en bezoekers. Wanneer je liever geen gasten fysiek op het havenkantoor ontvangt, kun je er toe overgaan om alleen telefonisch bereikbaar te zijn. De toegang tot de loods met de boot van klanten kun je eveneens beperken “tot geopend op afspraak”, bijvoorbeeld na telefonische contact. Let er wel op dat je de klant niet de toegang tot de eigen boot ontzegd. Communiceer dat je de maatregelen neemt voor de gezondheid en veiligheid van klanten en bezoekers. Op afspraak behouden jouw klanten daarmee de normale toegang tot de eigen boot en voorkom je dat er een situatie van bewaarneming zou kunnen ontstaan.  

  • 14. Ik lees dat in Overijssel het vaarseizoen is uitgesteld naar 1 juni. Klopt dat?

    Nee, het vaarseizoen is niet uitgesteld, alleen de winterbediening van bruggen en sluizen in Overijssel is verlengd van 1 april naar 1 juni 2020. Je mag dus varen in Overijssel. Door het winterregime door te zetten wil de provincie voorkomen dat de watersport bijdraagt aan contactmomenten die een verdere verspreiding van het coronavirus in de hand werken. Dat betekent dat alleen wanneer dat noodzakelijk is, bijvoorbeeld bij het overbrengen van een boot van de winterstalling naar een vaste ligplaats in een jachthaven, een sluis- of brugbediening kan worden aangevraagd. Wanneer u aangeeft dat uw vaart strikt noodzakelijk is zal de brugwachter de brug of sluis bedienen.

  • 15. In de provincies Groningen, Noord- en Zuid Holland is de winterbediening van sluizen en bruggen verlengd. Klopt dat?

    Ja, dat klopt. In genoemde provincies zijn de winterbedieningstijden voor sluizen en bruggen tot nader order verlengd i.v.m. de corona crisis. Voor Noord Holland gaat het om de volgende vaarwegen: Noordhollands Kanaal, Huigenvaart, Ringvaart van de Haarlemmermeer en de Amstel.

  • 16. Mijn bedrijf is gevestigd in een regio waar recreatief nachtverblijf is toegestaan door de veiligheidsregio. Moet ik mijn bedrijf dan toch sluiten?

    De oproep van het kabinet is om zo min mogelijk te reizen en zo veel mogelijk thuis te blijven. Er is geen maatregel dat alle recreatiebedrijven in Nederland dicht moeten. Wel is door de veiligheidsregios als eis gesteld dat gedeelde sanitairgebouwen gesloten moeten worden. Een aantal veiligheidsregio’s heeft als eis dat al het recreatief nachtverblijf verboden is.  

    Vaste gasten en gasten voor vakantiehuisjes en bungalows zijn nog toegestaan omdat deze eigen sanitair hebben. Uiteraard gelden de overige richtlijnen van het RIVM ook op de recreatieterreinen.  

  • 17. Is het nog mogelijk om toeristisch te kamperen?

    Dit is afhankelijk van de veiligheidsregio waarin je bent gevestigd. Indien je bedrijf open mag blijven geldt wel dat je de gedeelde sanitairgebouwen moet sluiten. Dit geldt voor kampeerbedrijven en jachthavens. Je kan wel verblijf bieden voor gasten met eigen toilet in het kampeermiddel c.q. eigen aansluiting. Ook dit kan verschillen per veiligheidsregio.  Raadpleeg de verordening van jouw veiligheidsregio voor beleid in jouw gemeente en regio.  

  • 18. Is het mogelijk om de jachthaven open te houden voor ligplaatshouders en passanten?
    Dit is afhankelijk van de veiligheidsregio waarin je bent gevestigd. Indien je bedrijf open mag blijven geldt wel dat je de gedeelde sanitairegebouwen moet sluiten. Dit geldt voor kampeerbedrijven en jachthavens. Daarbij is in het in onze ogen praktisch gezien niet mogelijk om passanten te ontvangen. Raadpleeg de verordening van jouw veiligheidsregio voor beleid in jouw gemeente en regio. 

Leveringen en orders

Makelaars

Financieel

  • 1. Waar en hoe kan ik met mijn bedrijf aanspraak maken op de BMKB-regeling?

    Aanvragen van de regeling doe je niet zelf, maar je kunt een geaccrediteerde financier vragen van de regeling gebruik te maken. Meestal is dat de bank. De geaccrediteerde financiers staan vermeld op de website van RVO. Banken doen de aanmeldingen voor de verruimde BMKB bij RVO. Voor meer informatie bel je met het adviesteam van de Kamer van Koophandel op 0800 - 2117.

  • 2. Wat houdt de nieuwe regeling Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid in?

    De regering heeft extra steunmaatregelen bekend gemaakt voor het bedrijfsleven. Een van deze maatregelen is de tijdelijke maatregel Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Om die reden is het niet meer mogelijk om de - oude -  werktijdverkorting aan te vragen. De exacte datum waarop een aanvraag kan worden ingediend is nog niet bekend. Als u  een aanvraag werktijdverkorting heeft gedaan, zal deze worden beschouwd als een aanvraag voor de nieuwe tegemoetkomingsregeling. Wel zal bij u aanvullende informatie opgevraagd worden. De belastingdienst verzoekt werkgevers op tijd de loonaangifte te doen. Juist nu tijdens de corona crisis. U hoeft niet te betalen als u uitstel van betaling aanvraagt.  Het UWV heeft de gegevens uit de aangiftes loonheffingen nodig voor  Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW)-regeling. Als het UWV ook de meest actuele gegevens uit uw aangifte loonheffingen heeft, krijgt u als werkgever snel waar u recht op hebt. 

     

    Er zijn een aantal voorwaarden van de NOW regeling bekend:

    Bij de aanvraag committeert de werkgever zich vooraf aan de verplichting géén ontslag op grond van bedrijfseconomische redenen aan te vragen voor zijn werknemers gedurende de periode waarover de tegemoetkoming ontvangen wordt.

    • De aanvrager verwacht tenminste 20% verwacht omzetverlies;
    • De aanvraag geldt voor een periode van 3 maanden, die eenmalig verlengd kan worden met nog eens 3 maanden (aan de verlenging kunnen nadere voorwaarden worden gesteld).
    • De regeling ziet op omzetdalingen vanaf 1 maart 2020;
    • De hoogte van de tegemoetkoming in de loonkosten is afhankelijk van de terugval in omzet, maximaal 90% van de loonsom. Hieronder enkele voorbeelden van hoe de relatie tussen omzetdaling en hoogte van de tegemoetkoming uitwerkt:
      • indien 100% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 90% van de loonsom van een werkgever;
      • indien 50% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 45% van de loonsom van een werkgever;
      • indien 25% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 22,5% van de loonsom van de werkgever.

    Op basis van de aanvraag zal UWV een voorschot verstrekken ter hoogte van 80% van de verwachte tegemoetkoming. Achteraf wordt vastgesteld wat de werkelijke daling in de omzet is geweest. Voor aanvragen boven een nader te bepalen omvang van de tegemoetkoming is een accountantsverklaring vereist. Bij de definitieve vaststelling van de tegemoetkoming vindt nog een correctie plaats als er sprake is geweest van een daling van de loonsom. Werkgevers betalen het loon aan betrokkenen werknemers 100% door als zij gebruik maken van de tegemoetkomingsregeling.

    In de onderstaande link treft u de informatie van de rijksoverheid aan.

    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ww-uitkering/vraag-en-antwoord/aanvragen-werktijdverkorting-en-ww-uitkering-personeel

     

Medewerkers

  • 1. Wat kun je doen bij het "op slot gaan" van het bedrijf richting medewerkers?

    Dit kan beteken dat medewerkers niet meer naar werk mogen komen, of het bedrijf niet meer mogen verlaten en daardoor niet naar huis kunnen. De aanwezige medewerkers moeten dan doorwerken en zorgen voor de gasten die op dat moment op het bedrijf aanwezig zijn. Dit moet voor hen natuurlijk wel op een veilige manier gebeuren en daarom is het belangrijk in deze gevallen de aanwijzingen van de GGD en de overheid op te volgen

  • 2. Mag/moet een medewerker thuis blijven bij lichte verschijnselen?

    Bij lichte verschijnselen dient een medewerker thuis te blijven. Dat is een verplichting van de Rijksoverheid. Iedereen in Nederland heeft een verantwoordelijkheid om mee te helpen de verspreiding van het virus te voorkomen, dus ook de werknemer met lichte ziekteverschijnselen. De betreffende werknemer meldt zich ziek bij u. Jij meldt hem vervolgens ziek bij uw ARBO dienstverlener. Als de klachten niet ernstig zijn, kunt u wellicht afspraken maken met over werkzaamheden, die hij thuis wél kan uitvoeren. Dat is natuurlijk niet mogelijk in alle gevallen of functies. Wellicht is er toch iets te bedenken, wat de collega nog wél kan doen thuis.

  • 3. Als medewerkers de symptomen hebben van het coronavirus, kunnen we hen dan verplichten mee te werken aan nader geneeskundig onderzoek?

    Nee, dat kan niet zomaar; dit kan alleen de GGD. 
    Medewerkers kunnen eventueel wel de toegang worden ontzegd als er een vermoeden is van besmetting en zolang er daarover geen duidelijkheid bestaat. Geadviseerd wordt in deze gevallen de bedrijfsarts of arbodienst in te schakelen. De medewerker heeft recht op loondoorbetaling gedurende de periode dat hem de toegang is ontzegd wegens het vermoeden van besmetting en in geval hij daadwerkelijk besmet is, dient het loon eveneens te worden doorbetaald.

  • 4. Hoe zit het met de loondoorbetaling van medewerkers als zij niet kunnen komen of besmet zijn?

    Wanneer een werknemer besmet is, is hij ziek en zijn de gewone regels inzake loondoorbetaling aan een zieke werknemer van kracht. In de situatie dat hij niet kan komen om een reden buiten zijn schuld om, is er ook loondoorbetaling verschuldigd. Onder het laatste wordt onder meer begrepen dat een gebied ‘op slot gaat’ en de werknemer niet op het werk kan komen, of het geval dat de werknemer zelf op zijn vakantieadres vast zit in een besmet gebied dan wel in quarantaine zit.

  • 5. Mijn werknemer wil niet naar zijn werk komen, hij is bang besmet te zijn. Hij heeft geen klachten en op het bedrijf is niemand ziek. Voor ons gebied zijn geen speciale maatregelen getroffen. Kan ik hem verplichten te komen?

    Het uitgangspunt is dat mensen zoveel mogelijk thuis werken. Maar als de aard van het werk dat niet mogelijk maakt en de werknemer heeft geen klachten, is hij verplicht te komen.

  • 6. Een werknemer is op vakantie geweest naar een risicogebied. Hij is niet ziek en hij wil komen werken. Jij wilt dit niet, omdat je het als een risico ziet. Mag je hem verplichten thuis te blijven en vragen vakantiedagen op te nemen?

    Het RIVM geeft weliswaar aan dat het niet nodig is om thuis te blijven als iemand terugkeert uit een gebied waar het virus is aangetroffen én geen gezondheidsklachten heeft, maar wij raden echter aan over deze situatie contact op te nemen met de huisarts of de GGD. In het geval het toch gewenst is dat de werknemer 2 weken thuis blijft, wordt het loon doorbetaald. Je kunt de werknemer niet verplichten om vakantiedagen op te nemen.

  • 7. Mijn werknemer is niet ziek, maar de partner of een kind van mijn werknemer is dat wel. Wat nu?

    Op 23 maart heeft de Rijksoverheid bekend gemaakt dat als een huisgenoot of gezinslid klachten heeft die erger worden (met koorts en/of benauwdheid) alle huisgenoten/gezinsleden thuis moeten blijven. Op het moment dan de patiënt 24 uur klachtenvrij is en niemand anders in het gezin klachten heeft, kan het gezin/kunnen alle huisgenoten uit thuisisolatie. Gedurende deze periode behoudt de werknemer zijn recht op loon. Het thuis moeten blijven komt niet voor rekening van de werknemer.

  • 8. Een van mijn medewerkers komt terug van vakantie uit een gebied waar besmettingen zijn. Kan ik mijn medewerker de toegang tot het werk weigeren?

    Als uw medewerker geen ziekteverschijnselen heeft, is er geen reden om uw medewerker te weren van het werk.

  • 9. Moet ik als werkgever mondkapjes kopen voor mijn personeel?

    Het RIVM adviseert mondkapjes alleen voor medisch personeel. Mensen die werken met (mogelijk) besmette mensen gebruiken professionele mondkapjes en dan in combinatie met andere persoonlijke beschermingsmiddelen.

  • 10. Moet ik mijn personeel vertellen dat ze voorzorgsmaatregelen moeten treffen? Zo ja, welke?

    Op dit moment is er geen aanleiding om andere maatregelen te nemen dan die het RIVM adviseert op de website. De belangrijkste adviezen van het RIVM zijn op dit moment:

    • Was uw handen regelmatig.
    • Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog. 
    • Gebruik papieren zakdoekjes
    • Geen handen schudden.
    • Werk thuis zover dat mogelijk is.
  • 11. Wat als een deel van mijn personeel in het buitenland niet naar werk kan komen? Moet ik hen doorbetalen?

    Als het gaat om personeel dat niet in staat is naar het werk te komen vanwege verplichte quarantaine, reisbeperkingen of andere blokkades vanwege het coronavirus, is het uitgangspunt dat u moet doorbetalen. Zie ook vraag 4 onder het kopje 'medewerkers'.

  • 12. Kan ik mijn werknemers verplichten om verlof/vakantie(uren) op te nemen omdat er minder werk is door het coronavirus?

    Een werknemer kan in principe niet verplicht worden om vakantie op te nemen. U kunt het gezien de bijzondere omstandigheden uiteraard wel vragen, maar hij hoeft niet aan uw verzoek te voldoen. Er zijn wel mogelijkheden om compensatiedagen en -uren te laten opnemen. In de Cao Recreatie en de Cao Dagrecreatie is de bepaling opgenomen dat te compenseren uren binnen 6 maanden na afloop van een referte periode – meestal een jaar – dienen te worden opgenomen in vrije tijd. Na overleg met de werknemer wordt het moment door de werkgever vastgesteld. Indien het niet lukt de uren op te nemen, of wordt dit vergeten, dienen de uren na zes maanden tegen 150% te worden uitbetaald. Wij adviseren de uren binnen de termijn van 6 maanden in te roosteren. Gezien de corona crisis vinden wij het voor de hand liggen dat u zo veel mogelijk uren inroostert, ook wanneer gebruik gemaakt wordt van Werktijdverkorting of de aangekondigde tijdelijke maatregel Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid. De HISWA Cao kent deze bepaling niet.

    Bij een flexitimer contract (Cao Recreatie), of jaarurennorm (Cao Dagrecreatie) waarbij maandelijks een vast salaris wordt uitbetaald, kunt u minuren schrijven. Deze worden dan op een later moment ingehaald. Het risico is daarbij wel dat u de minuren kwijt bent, wanneer een medewerker voortijdig uit dienst gaat. 

  • 13. Wat zijn oplossingen voor mijn medewerkers met kinderen die geen oppas kunnen vinden door het coronavirus?

    Maak de medewerker duidelijk dat dit een uitzonderlijke situatie is in Nederland. 
    Alle werkgevers mogen van hun medewerkers verwachten, dat zij zich uitzonderlijk inspannen om met elkaar deze crisis door te komen. Ook de collega’s met kinderen thuis. 

    1. Praktische oplossingen

    • Je kunt in overleg de werkuren verschuiven: vroeg beginnen en vroeg naar huis of laat beginnen en laat naar huis. 
    • Je kunt in overleg de werkweek van de medewerker uitsmeren over 7 dagen. Op deze manier kan de medewerker toch de wekelijkse overeengekomen arbeidsduur werken, zoals overeengekomen in het arbeidscontract.
    • Je kunt in overleg met de medewerker overeenkomen, dat hij alle gemiste uren (of tenminste een aanzienlijk deel) op een later tijdstip inhaalt. Je kunt in overleg de medewerker op sommige dagen meer uren laten werken. De medewerker haalt dan gemiste uren in óf spaart extra uren op, die hij laten kan opnemen. 
    • Het is van belang dat je een goede urenadministratie van gewerkte en niet-gewerkte uren bijhoudt samen met de medewerker.
    • Je kunt afspreken met de medewerker, dat hij een deel van de gemiste uren als verlof uren opneemt.  
    • Je kunt ook een mix van dit soort praktische oplossingen afspreken. Al deze oplossingen vragen flexibiliteit van de medewerker en jouzelf.

    Calamiteitenverlof
    Alleen in uitzonderlijke gevallen kan de medewerker gebruik maken van calamiteitenverlof. Dit is echter zeer beperkt beschikbaar: Alleen in zeer dringende zaken van persoonlijke aard. De medewerker meldt het verlof vooraf. Je bent verplicht het loon voor 100% tijdens het calamiteitenverlof door te betalen.  

    Tijdens het verlof doet de medewerker er alles aan om de aard van het probleem, waardoor hij niet op het werk kan komen zo snel mogelijk op te lossen. De medewerker toont achteraf aan, waarom hij meent aanspraak te hebben kunnen maken op calamiteitenverlof.

    Zodra de medewerker de calamiteit heeft opgelost, komt hij direct naar het werk.  
     

    Zorgverlof
    Als een werknemer echt geen oppas kan vinden, dan kan hij zorgverlof aanvragen. Dat is verlof dat kan worden opgenomen als noodzakelijk is dat een werknemer in dit geval zelf de zorg voor zijn kind op zich neemt.

    Er zijn twee mogelijkheden: Kort- en langdurend zorgverlof

    Kortdurend zorgverlof
    De wettelijke regeling bepaalt dat dit verlof maximaal twee werkweken per jaar kan worden opgenomen en dat de werknemer 70% van zijn loon doorbetaald krijgt. 
    De werkgever mag tijdens het kortdurende zorgverlof de werknemer wel vragen om zoveel mogelijk werk thuis te doen wat hij kan. Het is duidelijk dat dit niet altijd kan worden gevraagd bij alle functies. 

    Langdurend zorgverlof
    Als twee werkweken onvoldoende is, dan kan de werknemer daarna langdurend zorgverlof aanvragen. Langdurend zorgverlof kan volgens de wettelijke regels maximaal zes weken in een jaar worden opgenomen. Dit verlof is onbetaald.
    De werkgever kan tijdens het langdurend zorgverlof de werknemer niet vragen om thuis te werken. De werkgever hoeft immers geen loon door te betalen. 

  • 14. Kan ik de reiskostenvergoeding stopzetten vanwege thuiswerken?

    Het advies is om tijdens de uitbraak van het coronavirus zoveel mogelijk thuis te werken wanneer het werk dit toelaat. Dit betekent dat werknemers geen reiskosten maken.    

    Losse declaratie  

    Bij losse declaraties maakt de werknemer geen reiskosten indien de werknemer thuiswerkt. Er worden geen declaraties meer ingediend en het is dan ook logisch dat deze niet hoeven te worden vergoed.  

    Vaste reiskostenvergoeding  

    In beginsel is de werkgever niet verplicht om de vaste reiskosten door te betalen indien deze niet worden gemaakt. Strikt genomen kent de wet geen regeling voor reiskosten. Als werkgever heb je dus geen wettelijke plicht om jouw werknemers reiskosten te vergoeden. Als een werknemer langdurig thuis blijft door ziekte of door thuiswerken, is het redelijk dat de werkgever de vaste reiskostenvergoeding stopt. Als in de arbeidsvoorwaarden of CAO staat dat je de reiskosten moet blijven vergoeden bij afwezigheid van de werknemer, moet je dit natuurlijk wel blijven doen. De Cao Recreatie, de Cao Dagrecreatie en de Cao Houten- en Kunststoffen Jachtbouw en Waterrecreatie-ondersteunende Activiteiten kennen overigens een dergelijke bepaling niet.  

    Indien u besluit de reiskostenvergoeding stop te zetten, informeer de werknemers dan vooraf hierover. Leg ook uit waarom de reiskostenvergoeding wordt stopgezet, bijvoorbeeld vanwege de reden: geen kosten gemaakt, dan ook geen recht op vergoeding. Als de werkgever toch doorgaat met vergoeden, dan wordt dit gezien als inkomen en moet over dit bedrag inkomstenbelastingen en premies worden afgedragen. Dat kan heel onvoordelig uitpakken voor de werknemer. Dit zorgt wellicht voor meer begrip bij de werknemers en minder weerstand.  

    Bij een onbelaste reiskostenvergoeding is het overigens zelfs niet eens toegestaan deze langere tijd door te betalen. Deze mag alleen in de lopende maand en de eerstvolgende maand nog onbelast worden doorbetaald. 

Duitsland en België

  • 1. Mogen Duitsers nog naar Nederland op vakantie gaan?

    De Duitse overheid heeft op maandag 16 maart jl. nieuwe maatregelen getroffen. Het advies van de Duitse overheid is om alleen noodzakelijke reizen door te laten gaan en niet naar het buitenland te reizen. Dit is geen bindend advies. Daarbij wordt gemeld dat indien je dit wel doet, je rekening moet houden met het op slot gaan van gebieden en verminderde mobiliteit en faciliteiten.

    De grenzen met de Benelux zijn echter nog open, dus het staat Duitse gasten vrij om naar Nederland op vakantie te gaan. 

  • 2. Mogen Nederlandse watersport- en recreatiebedrijven nog Duitse gasten ontvangen?

    Ja, Nederland zit niet op slot en ondernemers mogen gasten ontvangen.   

  • 3. Wie betaalt er bij annulering door een Duitse gast die niet kan of wil komen?

    Indien een Duitse gast niet kan of wil komen vanwege het feit dat hij niet naar het buitenland wil of mag reizen, ligt dit in de risicosfeer van de Duitse gast. Daarom is een tegemoetkoming of restitutie niet verplicht anders dan de geldende annuleringsregelingen uit de betreffende RECRON of HISWA Algemene Voorwaarden.

    In deze situatie kan je er als ondernemer natuurlijk wel uit coulance voor kiezen om een oplossing te zoeken in de vorm van omboeken naar een andere periode of de afgifte van een voucher op een later nog niet bepaald moment. Dit zijn keuzes die de ondernemer zelf kan maken, maar waartoe hij niet verplicht is.

  • 4. In België is een lock down, wie betaalt de annulering door een Belgische gast die niet wil of kan komen?

    Indien een Belgische gast niet kan of wil komen vanwege het feit dat hij niet naar het buitenland wil of mag reizen, ligt dit in de risicosfeer van de Belgische gast. Daarom is een tegemoetkoming of restitutie niet verplicht anders dan de geldende annuleringsregelingen uit de betreffende RECRON of HISWA Algemene Voorwaarden.
    In deze situatie kan je er als ondernemer natuurlijk wel uit coulance voor kiezen om een oplossing te zoeken in de vorm van omboeken naar een andere periode of de afgifte van een voucher op een later nog niet bepaald moment. Dit zijn keuzes die de ondernemer zelf kan maken, maar waartoe hij niet verplicht is.

  • 5. Wat heeft België besloten over de pleziervaart?

    België heeft op 16 april een verbod uitgevaardigd voor alle?pleziervaart, watersport en brandingsporten op zee (binnen de Belgische territoriale wateren van de Noordzee) en op alle Belgische binnenwateren (inclusief havens, spuikommen, kanalen en meren). Dit verbod voor België is geldig tot minstens 5 april.