Coronavirus COVID-19

Ben je consument en wil je meer informatie, kijk dan op https://www.hiswarecron.nl/voor-jouw-veiligheid

HISWA-RECRON-leden: als je geen antwoord kunt vinden op je vraag op deze website, neem dan contact op met onze helpdesk: corona@hiswarecron.nl. Je kunt ook de regiomanager raadplegen.

Meest gestelde vragen

Welke vragen kun je als ondernemer van een recreatie- en/of watersportbedrijf, verwachten?

Lees svp eerst de vragen en antwoorden goed door. Staat je vraag er echt niet tussen? Neem dan contact met ons op. We zijn te bereiken via corona@hiswarecron.nl . Deze helpdesk is alleen voor bedrijven die lid zijn van HISWA-RECRON.

Ben je consument? Bel of mail dan met de ANWB.

Laatste update: 6 juli, 15:50 uur

Vaccinatiebeleid: meest gestelde vragen

Vragen van consumenten

Meest gestelde vragen over de veranderingen na de persconferenties

Naar aanleiding van de lockdown gelden nieuwe aangescherpte maatregelen. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste maatregelen voor de recreatie- en watersportbranche.

  • 0. Disclaimer

    Disclaimer: de adviezen hieronder zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn kortgesloten en getoetst bij besturen, commissies of groepen ondernemers uit de diverse sectoren.  

    U kunt geen rechten ontlenen aan dit advies en HISWA-RECRON is ook niet aansprakelijk voor deze informatie. Mocht u zelf twijfelen over een advies over bijvoorbeeld sluiting, neemt u dan contact op met  het bevoegd gezag / de burgemeester in uw gemeente.  

  • 1. Hoeveel personen mogen in een vakantiehuis, bungalow of groepsaccommodatie?

    Er geldt met ingang van 26 juni geen maximum groepsgrootte meer. Dit betekent dat, met inachtneming van de afstandsregels, er geen beperkingen meer zijn ten aanzien van de groepsgrootte. Van belang is dat:

    - De afstandsregels worden nageleefd.
    - Er is extra aandacht voor schoonmaak en worden alle hand-contactpunten ontsmet na elk verblijf. - Na elk verblijf wordt de vakantiewoning geventileerd en ontlucht

  • 2. Wat zijn de algemene regels voor publieke plaatsen?
    • Er is geen reserveringverplichting meer nodig voor het betreden van publieke plaatsen.
    • Wel moet er voor gezorgd worden dat stromen van publiek gescheiden worden (denk aan een aparte ingang en uitgang, zodat mensen niet door elkaar gaan lopen) en dat er hygiënemaatregelen worden getroffen. Met de (inmiddels bekende) handhygiëne-flacons bij de ingang van ruimten, dient dus onverkort te worden doorgegaan.
    • Personen die een plaats krijgen toegewezen (bijvoorbeeld in een restaurant) dienen uitsluitend van die aangewezen plaats gebruik te maken.
    • Ook onveranderd is dat er in bepaalde publieke plaatsen nog steeds de gezondheidscheck moet worden uitgevoerd. Die verplichting geldt bijvoorbeeld in horecagelegenheden, wellnesscentra, sportaccommodaties, spellocaties en zalencentra.
  • 3. Welke regels gelden voor doorstroom locaties?

    Voor doorstroomlocaties (waaronder bijvoorbeeld ook zwembaden) en spellocaties geldt dat een norm wordt aangehouden van 1 persoon per 5 m2, waarbij wel kinderen maar niet het personeel meetellen in die norm. Grote locaties kunnen gebruik maken van de optie van het gebruik maken van coronatoegangsbewijzen (de Corona Check app), waarmee de capaciteit volledig kan worden benut. In dat geval moet wel worden voldaan aan de eisen die worden gesteld bij het hanteren van het systeem van coronatoegangsbewijzen.

  • 4. Welke regels gelden voor (buiten)sporten?

    Binnensportlocaties, zoals sportzalen of sporthallen mogen open.

    - Sport- en spelactiviteiten vinden zoveel mogelijk plaats in de buitenlucht.
    - Deelnemers hoeven tijdens de georganiseerde en begeleide sport onderling geen 1,5 meter afstand te bewaren.
    - Na afloop van een activiteit wordt 1,5 meter afstand gehouden tussen een volwassen begeleider en de deelnemer tenzij daar omwille van de urgente veiligheid van moet worden afgeweken.
    - Nadat de gasten de gebruikte en of aangeraakte materialen hebben schoongemaakt, wassen zij na afloop van de activiteit hun handen.

  • 5. Wat als een gast wil annuleren?

    Wil een gast de vakantie annuleren? Als je locatie open is, dan kan je in principe de dienst leveren en moet de gast gewoon betalen. Kan een locatie niet bezocht worden vanwege coronamaatregelen? Dan is het advies om in overleg met de gast tot een goede oplossing te komen.

  • 6. Welke regels gelden voor showrooms en werkplaatsen?
  • 7. Welke regels gelden voor zwembaden?

    Binnen- en buitenzwembaden zijn mogen weer open. Op locaties waar publiek doorheen loopt geldt; maximaal 1 persoon per 5 m2, exclusief personeel.

    - Sauna- en wellness faciliteiten mogen weer open. Registratie en een gezondheidscheck zijn verplicht.

    - De afstandsregels zijn van toepassing. 

  • 8. Welke regels gelden voor horeca?

    - Horeca is geopend volgens de reguliere openingstijden.
    - Er mag 100% van de capaciteit gebruikt worden met inachtneming van de afstandseis van 1,5 meter.
    - Bezoekers wordt gevraagd zich te registreren en mee te werken aan de gezondheidscheck.
    - Een vaste zitplek is verplicht. Dit mag ook een zitplek aan de bar zijn.
     

De voucherregeling

  • 1. Wat houdt de voucherregeling in?

    De voucherregeling voor leden van HISWA-RECRON betreft een regeling die in het leven is geroepen vanwege annuleringen die verband houden met de onvermijdbare en buitengewone omstandigheden ten gevolge van het Corona-virus. De voucher geeft recht om voor hetzelfde bedrag een vakantie/boot bij hetzelfde watersport- of recreatiebedrijf op een later tijdstip te verzilveren.

    De regeling kan worden toegepast op alle boekingen en reserveringen in de watersport- en recreatiesector: voor verblijf, vermaak, verhuur, arrangementen, trainingen of combinaties daarvan.

    Voor meer informatie over de voucherregeling kunnen HISWA-RECRON leden terecht in onze kennisbank

Gasten uit het buitenland

  • 1. Wat zijn hoogrisicogebieden en zeer hoogrisicogebieden?

    Landen of gebieden met een oranje kleurcode zijn hoogrisicolanden of -gebieden. De zeer hoogrisicolanden hebben ook een oranje kleurcode. De zeer hoogrisicolanden landen of -gebieden worden apart vermeld op www.nederlandwereldwijd.nl, hier kun je ook eenvoudig zien wat de kleurcode per land is.

  • 2. Welke regels gelden voor hoogrisicogebieden en zeer hoogrisicogebieden?

    Voor zeer hoogrisicolanden geldt dat reizigers:

    Voor hoogrisicolanden geldt dat reizigers:

    • een verplichte negatieve PCR-test moeten doen;
    • het dringende advies krijgen om in (thuis)quarantaine te gaan.

    Het maakt niet uit met welk vervoersmiddel een reiziger in Nederland aankomt. De quarantaineplicht of advies geldt voor alle vormen van vervoer: het vliegtuig, de trein, bus of auto.
    Ten slotte is het goed om te weten dat een vaccinatie op dit moment nog geen recht geeft om vrij te reizen. Ook gevaccineerde reizigers uit zeer hoog- en hoogrisicolanden moeten zich houden aan de hierboven genoemde regels.  

  • 3. Aan welke eisen moeten Duitse toeristen voldoen?

    Per 1 juni 2021 geldt dat het verplicht is voor reizigers uit hoogrisicogebieden en zeer hoogrisicogebieden om een geldige en negatieve PCR test te kunnen laten zien. Deze PCR plicht geldt niet voor personen tot en met 12 jaar en ook niet voor hen die na in-reis korter dan 12 uur verblijven in Nederland. En ook degene die kan aantonen eerder geïnfecteerd te zijn geweest met het Covid- virus is van de PCR-plicht vrijgesteld, mits hij dat met een NAAT-test kan aantonen. Zie voor meer informatie Artikel 6.7d Tijdelijke regeling maatregelen covid-19. De rijksoverheid adviseert inkomende Duitse reizigers daarnaast om een (thuis) quarantaine aan te houden
     
    Terug naar huis
    Wanneer Duitse toeristen na een verblijf in Nederland terugreizen naar Duitsland moeten ze binnen 48 uur een negatieve testuitslag laten zien. Na een negatieve uitslag hoeven ze dan niet in quarantaine. Nederland is per 30 mei door de Duitse overheid aangemerkt slechts als risicogebied.

Gasten en klanten

  • Eén van mijn gasten heeft corona, wat moet ik doen?

    Is een gast positief getest op corona? Dan gaat de gast thuis in isolatie. Ook als de gast beschermd is tegen corona en toch besmet is geraakt. De gast krijgt van de GGD te horen hoe lang de isolatie duurt en wat de regels zijn. U mag uit isolatie als het minimaal 7 dagen is na het begin van uw klachten én u 24 uur geen klachten meer heeft die passen bij corona. Als uw klachten aanhouden, mag u na 14 dagen uit isolatie.?Hou altijd zo veel mogelijk afstand van huisgenoten. Op het vakantieverblijf in isolatie gaan is niet altijd mogelijk. Hierdoor zal de gast echt naar huis moeten. Is het wel mogelijk om de gast in het vakantieverblijf in isolatie te houden, houdt dan rekening met extra ventileren en desinfecteren van het verblijf, voordat de nieuwe gasten arriveren.  

  • 1. Ik ben gast/klant en heb veel vragen. Waar kan ik terecht?

    Begrijpelijk dat jullie ook veel vragen hebben mbt de maatregelen rond het coronavirus. Omdat wij een brancheorganisatie zijn, is onze helpdesk is er alleen voor bedrijven (ondernemers) die lid zijn van HISWA-RECRON. 

    Het beste kunnen jullie bellen/mailen met of kijken op de website van de ANWB of Consumentenbond.

  • 2. Hoe zit het met de huurovereenkomst van vaste plaatsen voor stacaravans/chalets als een klant wil annuleren?
    De vraag is of de klant de overeenkomst wil annuleren of de overeenkomst wil eindigen. In dat geval moet namelijk de stacaravan snel van het bedrijf worden verwijderd en dat is waarschijnlijk niet de bedoeling van de vaste gast.  
     
    De gast vraagt zich waarschijnlijk af of hij wel kan komen c.q. of het bedrijf wel open is, danwel hij wil vanwege corona zelf niet komen. Als jouw bedrijf open is, kun je gasten gewoon ontvangen. Ze kunnen ongestoord gebruik blijven maken van hun chalet/stacaravan. Geef wel aan dat er wellicht enkele beperkingen zijn zoals geen horeca en/of geen zwembad, maar die hebben geen invloed op het gebruik van het eigen chalet.   
     
    Pas als het kabinet een besluit neemt dat alle recreatiebedrijven dicht moeten, is er een nieuwe situatie. De gevolgen daarvan voor de uitvoering van de standplaatsovereenkomst zijn dan ook nog niet bekend en daarover moet je dan ook geen uitspraken doen in de richting van je vaste gasten. 
     
    Als de vaste gast desalniettemin de overeenkomst wil beëindigen dan geldt het volgende. In de RECRON Huurovereenkomst voor vaste plaatsen staat in artikel 10 beëindiging door recreant: De recreant kan de overeenkomst uiterlijk twee maanden voor afloop van het lopende overeenkomstjaar schriftelijk opzeggen. Wil de klant tussentijds beëindigen dan stelt artikel 13: bij tussentijdse beëindiging blijft de recreant het jaargeld verschuldigd exclusief de kosten wegens het verbruik van gas, water, elektra en gebruik van riool. Maar inclusief de kosten voor communicatieverbindingen in verband met reeds door de ondernemer aangegane verplichtingen voor de resterende periode van de overeenkomst. Tenzij een direct voor de ondernemer acceptabele vervangende recreant is gevonden en geen gelijkwaardige plaats beschikbaar is op het terrein. Aangezien de meeste contracten voor 2020 al zijn ingegaan heeft de recreant ingeval van opzegging door hemzelf daarom geen recht op vermindering van het jaargeld.
  • 3. Mag ik stalling- en ligplaatshouders verbieden om op de haven te komen, voor de veiligheid van mijn werknemers en voor de veiligheid van consumenten onderling?

    Voor jachthavens en winterstalling is er (op dit moment nog) geen reden om te sluiten. Wel kunt u werken met tijdsslots, zodat een beperkt aantal personen aanwezig zijn. Juridisch is er geen grond voor sluiting. Het is voorstelbaar dat je je personeel de ruimte (letterlijk) wil geven en daarom terughoudendheid en oplettendheid van je ligplaats- en stallinghouders vraagt.  

    Daarbij komt dat je niet zou moeten willen dat ligplaats- en stallinghouders niet meer bij hun boot kunnen komen. Dan kunnen ze namelijk geen verantwoordelijkheid meer dragen voor hun boot en ligt de verantwoordelijkheid meteen bij jou. Je hebt dan ‘bewaarneming’, zoals dat juridisch heet, en die verantwoordelijkheid is groot.  Je aansprakelijkheidsverzekering is vrijwel zeker meteen in onderdekking. 

  • 4. Mag ik mijn gedeelde sanitaire gebouw openen?

    Ja, bedrijven in de recreatie mogen per 15 juni 2020 de gedeelde sanitairgebouwen weer open stellen. 

  • 6. Kunnen passanten nog naar onze jachthaven komen?

    Pleziervaart is in de huidige situatie toegestaan. Er zijn in Nederland geen beperkingen voor het varen van pleziervaartuigen, maar de maatregelen moeten wel nageleefd worden. Let wel op dat u een bijdrage levert om minder contact tussen mensen te hebben en u het mogelijk maak om minimaal 1,5 meter afstand te houden. Het is aan u als jachthaven om een afweging te maken of u passanten momenteel kan en wil toelaten tot de haven. Juridisch gezien is er geen grondslag waarom u zou moeten sluiten voor passanten. Denk wel aan de voorzieningen die u open heeft op de haven en aan de oproep van het RIVM en de overheid om zoveel mogelijk minimaal 1,5 meter afstand tussen mensen aan te houden. 

  • 7. Mogen booteigenaren op onze jachthaven werkzaamheden aan de boot verrichten?

    Booteigenaren houden toegang tot de eigen boot. Het doen van werkzaamheden zal van geval tot geval goed bekeken moeten worden. Zolang klanten zich houden aan de voorschriften van het RIVM om 1,5 meter afstand te houden, moet het mogelijk zijn om onderhoud te plegen. Je wilt onnodige drukte op het haventerrein voorkomen, denk daarom aan het toepassen van tijdsslots. Booteigenaren zullen dan minder tegelijk bezig zijn. Om contact tussen bezoekers en klanten onderling en tussen klant en personeel te verminderen kun je bepaalde voorzieningen op jouw haven tijdelijk afsluiten. Communiceer dit duidelijk naar klanten en bezoekers. 

  • 8. Kan de geplande tewaterlating van de boten uit de winterstalling wel plaatsvinden?

    Voor jachthavens en watersportbedrijven zijn er geen restricties opgelegd om open te blijven en werkzaamheden uit te voeren. Let wel op dat u een bijdrage levert om minder contact tussen mensen te hebben en dat je het mogelijk maakt om minimaal 1,5 meter afstand te houden. ?Tewaterlating kan plaatsvinden met of zonder klanten, zoals je dat gewend bent. Indien je de klant hiervoor nodig hebt, beperk dat dan tot 1 persoon. Spreek duidelijk een procedure af waarbij het contact tussen personeel en klant beperkt blijft. Probeer klant en personeel daarbij zoveel mogelijk te scheiden. Communiceer bijvoorbeeld deze 3 stappen naar de klant: 

    1. Klant meldt zich op afgesproken tijdstip en geeft de punten van stempels en hijsbanden aan en/of geeft informatie over plaatsing van mast
    2. Bedrijf zorgt voor te water lating (klant neemt afstand of wacht op een aangewezen plaats) en /of plaatsing van de mast. Als er personeel nodig is, zorg dan dat klant en personeel afwisselend taken verrichten met voldoende afstand 
    3. Flant vaart de boot naar de box 

    Je kunt bovenstaande stappen aanpassen en uitbreiden naar gelang je situatie. Wanneer je wel verschuivingen hebt in de planning van de tewaterlating, communiceer dit per e-mail naar de klant en geef aan dat er buitengewone onvoorziene omstandigheden zijn.  

  • 9. Kan ik tijdelijk het havenkantoor of de loods afsluiten voor bezoekers en klanten?

    Om contact tussen bezoekers en klanten onderling en tussen klant en personeel te verminderen kun je bepaalde voorzieningen op  je haven tijdelijk afsluiten. Communiceer dit duidelijk naar klanten en bezoekers. Wanneer je liever geen gasten fysiek op het havenkantoor ontvangt, kun je er toe overgaan om alleen telefonisch bereikbaar te zijn. De toegang tot de loods met de boot van klanten kun je eveneens beperken “tot geopend op afspraak”, bijvoorbeeld na telefonische contact. Let er wel op dat je de klant niet de toegang tot de eigen boot ontzegd. Communiceer dat je de maatregelen neemt voor de gezondheid en veiligheid van klanten en bezoekers. Op afspraak behouden jouw klanten daarmee de normale toegang tot de eigen boot en voorkom je dat er een situatie van bewaarneming zou kunnen ontstaan.  

  • 10. Een ligplaatshouder met een seizoenligplaats in onze jachthaven geeft aan geen gebruik meer te willen maken van de ligplaats vanwege het coronavirus en de bijbehorende maatregelen. Moeten wij deze opzegging accepteren en de overeenkomst ontbinden?

    De doorlopende overeenkomst van de ligplaats kent een opzegtermijn van 3 maanden voor ingang van de nieuwe periode. Doorgaans gaan zomerligplaatsen in op 1 april, maar dat kan je als jachthaven ook op een andere datum gesteld hebben in de overeenkomst. Tussentijds opzeggen van de overeenkomst, nadat de nieuwe periode is ingegaan, is niet mogelijk. De overeenkomst is voor stalling van de boot en deze overeenkomst kan door jullie als jachthaven ook al zijn er enkele beperkingen door de overheid opgelegd, gewoon uitgevoerd worden. In de voorwaarden is opgenomen dat ook als de consument tijdelijk geen gebruikmaakt van de gehuurde lig- of bergplaats hij toch de totale huursom verschuldigd blijft. 

      

Boekingen en annuleringen

  • 1. Wat kun je doen als je bedrijf op slot gaat richting gasten/klanten?

    Gasten of klanten die op het moment van het op slot gaan op jouw bedrijf zijn moeten naar huis. De aanwijzingen van de lokale autoriteiten moeten strikt worden gevolgd. In beginsel dienen de goederen en diensten die worden geleverd aan de gasten gedurende het hele verblijf door de gasten te worden betaald.

    Een eventuele aansprakelijkheidsstelling door een gast moet worden bekeken in nauw overleg met een juridisch adviseur. Een beroep op overmacht is daarbij het meest waarschijnlijk.

  • 2. Je hebt een boot verhuurd aan een klant, maar die annuleert de huur van de boot vanwege corona. Moet je de aanbetaling terugbetalen?

    Nee. De annuleringsregeling zoals opgenomen in de HISWA-RECRON Algemene Voorwaarden is van toepassing.

  • 3. Kan een gast of klant eventueel een beroep doen op de dekking van zijn annuleringsverzekering?

    Voor een eventueel afgesloten annuleringsverzekering is er niet sprake van een geldige annuleringsreden en volgt er dus geen terugbetaling van de annuleringskosten uit de verzekering. Tenzij de recreant zelf ziek is of een reisgenoot ziek is of -ingeval hij niet ziek is - hij zich heeft bijverzekerd voor extra annuleringsredenen, zoals de uitbraak van een besmettelijke ziekte. Dit laatste is overigens meestal niet het geval.

    Ingeval van annulering omdat de recreant zelf of een van zijn reisgenoten ziek is, moet er wel een doktersverklaring worden opgeleverd om een beroep te kunnen doen op de annuleringsverzekering.

  • 4. Ingeval een boeking wordt omgeboekt naar een nieuwe periode, geldt dan nog de oude annuleringsregeling (waardoor er sprake is van een betalingsverplichting die is gerelateerd aan de oorspronkelijke aankomstdatum)?

    In deze bijzondere tijd van een uitzonderlijke overmacht geldt de oude annuleringsregeling. De consument is gehouden het bedrag te betalen dat hij volgens de oorspronkelijke overeenkomst, dus gerelateerd aan de oorspronkelijke datum van aankomst of datum van uitvoering van de overeenkomst, verschuldigd is. 

    Een alternatief is dat er wordt omgeboekt, zonder het recht van annuleren.

    HISWA-RECRON ontwikkelt momenteel een voucher die in de plaats komt van een terugbetaling door de ondernemer bij annulering. De waarde van de voucher is het bedrag dat door de consument is aanbetaald voor zijn boeking. De voucher biedt voordelen voor de consument, want in plaats van slechts een beperkte teruggave van zijn aanbetaling (die is volgens de oorspronkelijke overeenkomst beperkt naarmate de annulering korter voor de aankomst of aanvang van het verblijf of uitvoeringsdatum plaatsvindt) blijft de volledige aanbetaling staan. De aanbetaling kan via de voucher worden ingewisseld voor de betaling van een nieuwe verblijfsperiode of een nieuwe activiteit bij dezelfde aanbieder die in de plaats komt van het verblijf of de activiteit die a.g.v. de coronacrisis is komen te vervallen.

  • 5. Hoe werkt het met de annulering van pakketreizen bij buitensport (VeBON) bedrijven?

    Is er sprake van een pakketreis (bijvoorbeeld overnachting, vervoer en activiteiten) en wordt die beëindigd door jou of de opdrachtgever met een terecht beroep op overmacht dan geldt dat de voor de pakketreis betaalde gelden moeten worden gerestitueerd. Voor zover de opdrachtgever zich als ‘handelaar’ heeft opgesteld en de reis bijvoorbeeld met een marge of aanvullende diensten in eigen naam heeft doorverkocht, dan kan in afwijking van de pakketreiswetgeving een andere afspraak gelden.  

  • 6. Mijn gast heeft een voorseizoensarrangement geboekt en heeft er geen of deels gebruik van kunnen maken, wat kan ik doen?

    Een voorseizoenarrangement heeftdoorgaans betrekking op een kortdurende periode van minder dan 3 maanden. Wij zien dit als een toeristisch arrangement aangezien dit veelal betrekking heeft op een periode waar ook één of meerdere vrije periodes in vallen. Toeristische arrangementen kunnen onder de voucherregeling vallen.

  • 7. Mijn gasten met een jaarplaats vragen om compensatie, wat kan ik hier mee?

    Op dit moment weet nog niemand tot hoe lang deze situatie gaat duren. En vanuit dit perspectief is het onmogelijk om al te praten over compenseren. De gast heeft te maken met beperkingen in gebruik, vanuit de overheid opgelegd. De overeenkomst regelt de huur van de standplaats waarop men voor recreatief gebruik een stacaravan of chalet mag zetten. Op de standplaats staat doorgaans zo’n kampeermiddel opgesteld, los van de coronacrisis . 
    U kunt er voor kiezen, maar pas als meer duidelijkheid is omtrent de duur van de maatregelen, een gebaar van coulance te maken richting uw gast. Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld een tegoedbon bij u in de horeca, of een tegoedbon voor een meeneem-maaltijd. Dit is een stuk maatwerk.

  • 8. Mijn gasten met een seizoensplaats vragen om compensatie, wat kan ik hiermee?

    Doorgaans zijn seizoensplaatsen voor de periode begin april tot begin oktober. Aangezien we nu nog niet weten hoe lang deze periode met beperkingen gaat duren, is het praten over compensatie ook afhankelijk van de duur van de periode met beperkingen. Je zou de gast bijvoorbeeld kunnen aanbieden dat zij een bepaalde periode langer dan oktober op het bedrijf kunnen blijven. Of je kunt aanbieden om in het nieuwe seizoen eerder te komen. Ook dit is een stuk maatwerk die je met de gasten afstemt.

  • 9. Komt er een vertaling van het ‘model Conclusie van Antwoord’ (het mogelijke juridische verweer in een juridische procedure) in het Duits of Engels?

    Nee, die vertaling komt er niet. Er is wel een vertaling (Duits) voor het model-antwoord op een brief van een Duitse advocaat. Die is beschikbaar in de kennisbank. 
    Een vertaling van het ‘model conclusie van Antwoord’  komt er niet. Dit model is van toepassing voor eventuele juridische procedures, die doorgaans beginnen met een dagvaarding c.q. conclusie van eis. Die is altijd en uitsluitend in de Nederlandse taal, omdat er dan immers volgens het Nederlandse recht, bij een Nederlandse rechter wordt geprocedeerd. En daarop is ons ‘model conclusie van Antwoord’ dan een mogelijk antwoord. Dat antwoord wordt meestal door een advocaat geformuleerd. Mocht je dus worden geconfronteerd met een dagvaarding en conclusie van eis om betalingen van een consument terug te betalen, neem dan contact op met de advocaat (als je er geen hebt dan zou je daarvoor terecht kunnen bij de kennispartners van HISWA-RECRON) en stel ons ‘model conclusie van Antwoord’ aan de advocaat ter hand.

  • 10. Een Duitse of Belgische gast wil kosteloos annuleren, kan dat?

    Nee, een annulering door een gast kan niet kosteloos plaats vinden. Oftewel: een Duitse of Belgische gast die wegens corona wenst te annuleren, dient daarbij annuleringskosten te betalen conform de afgesproken (HISWA-RECRON) voorwaarden. Een beroep door de gast op ontbinding van de overeenkomst gaat hier niet op. De wederpartij (dat is dus het recreatie- of watersportbedrijf) kan immers doorgaans wél zijn verplichtingen nakomen, in casu het geboekte verblijf bieden of de gehuurde boot beschikbaar stellen. Uiteraard kan in het geval van een annuleringsaanvraag uit coulance een voucher worden verstrekt, die recht geeft om het verblijf in te halen. Of zet de reservering om naar een latere datum.

     

  • 11. Is het dringende advies (of als de voorgenomen wet wordt aangenomen: de verplichting) om in quarantaine te gaan een valide reden om kosteloos te annuleren?

    Nee, het dringende advies of de eventuele verplichting zijn geen reden voor een kosteloze annulering. Het is raadzaam om te onderzoeken om te kijken wat er gedaan kan worden om het verblijf van de gasten extra comfortabel te maken om hem aan het quarantaine-advies (of -verplichting) te kunnen laten voldoen.  Bijvoorbeeld een boodschappenservice voor boodschappen in de accommodatie of aan boord van de boot. Zo kunnen gasten na aankomst direct van hun vakantie genieten. Met een boot kunnen gasten een mooie ligplaats opzoeken in de vrije natuur.

Leveringen en orders

Makelaars

Medewerkers

  • 1. Mag/moet een medewerker thuis blijven bij lichte verschijnselen?

    Bij lichte verschijnselen dient een medewerker thuis te blijven. Dat is een verplichting van de Rijksoverheid. Iedereen in Nederland heeft een verantwoordelijkheid om mee te helpen de verspreiding van het virus te voorkomen, dus ook de werknemer met lichte ziekteverschijnselen. De betreffende werknemer meldt zich bij je ziek. Jij meldt hem vervolgens ziek bij de ARBO dienstverlener. Als de klachten niet ernstig zijn, kun je  wellicht afspraken maken met over werkzaamheden, die hij thuis wél kan uitvoeren. Dat is natuurlijk niet mogelijk in alle gevallen of functies. Wellicht is er toch iets te bedenken, wat de collega nog wél kan doen thuis.

    Laat jouw werknemer testen via de sneltest of zelftest.
    (HISWA-RECRON leden kunnen gebruik maken van een vouchercode voor een gratis sneltest)

    Je kunt ook via www.werkgeverstesten.nl jouw medewerkers faciliteren op een sneltest of zelftest.

  • 2. Als medewerkers de symptomen hebben van het coronavirus, kunnen we hen dan verplichten mee te werken aan nader geneeskundig onderzoek?

    Nee, dat kan niet zomaar; dit kan alleen de GGD. 
    Medewerkers kunnen eventueel wel de toegang worden ontzegd als er een vermoeden is van besmetting en zolang er daarover geen duidelijkheid bestaat. Geadviseerd wordt in deze gevallen de bedrijfsarts of arbodienst in te schakelen. De medewerker heeft recht op loondoorbetaling gedurende de periode dat hem de toegang is ontzegd wegens het vermoeden van besmetting en in geval hij daadwerkelijk besmet is, dient het loon eveneens te worden doorbetaald.

    Laat jouw werknemer testen via de sneltest of zelftest.
    (HISWA-RECRON leden kunnen gebruik maken van een vouchercode voor een gratis sneltest)

    Je kunt ook via www.werkgeverstesten.nl jouw medewerkers faciliteren op een sneltest of zelftest.

  • 3. Hoe zit het met de loondoorbetaling van medewerkers als zij niet kunnen komen of besmet zijn?

    Wanneer een werknemer besmet is, is hij ziek en zijn de gewone regels inzake loondoorbetaling aan een zieke werknemer van kracht. In de situatie dat hij niet kan komen om een reden buiten zijn schuld om, is er ook loondoorbetaling verschuldigd. Onder het laatste wordt onder meer begrepen dat een gebied ‘op slot gaat’ en de werknemer niet op het werk kan komen, of het geval dat de werknemer zelf op zijn vakantieadres vast zit in een besmet gebied dan wel in quarantaine zit.

  • 4. Mijn werknemer wil niet naar zijn werk komen, hij is bang besmet te zijn. Hij heeft geen klachten en op het bedrijf is niemand ziek. Voor ons gebied zijn geen speciale maatregelen getroffen. Kan ik hem verplichten te komen?

    Het uitgangspunt is dat mensen zoveel mogelijk thuis werken. Maar als de aard van het werk dat niet mogelijk maakt en de werknemer heeft geen klachten, is hij verplicht te komen.

    Laat jouw werknemer testen via de sneltest of zelftest.
    (HISWA-RECRON leden kunnen gebruik maken van een vouchercode voor een gratis sneltest)

    Je kunt ook via www.werkgeverstesten.nl jouw medewerkers faciliteren op een sneltest of zelftest.

  • 6. Mijn werknemer is niet ziek, maar de partner of een kind van mijn werknemer is dat wel. Wat nu?

    Op 23 maart heeft de Rijksoverheid bekend gemaakt dat als een huisgenoot of gezinslid klachten heeft die erger worden (met koorts en/of benauwdheid) alle huisgenoten/gezinsleden thuis moeten blijven. Op het moment dan de patiënt 24 uur klachtenvrij is en niemand anders in het gezin klachten heeft, kan het gezin/kunnen alle huisgenoten uit thuisisolatie. Gedurende deze periode behoudt de werknemer zijn recht op loon. Het thuis moeten blijven komt niet voor rekening van de werknemer.

    Laat jouw werknemer testen via de sneltest of zelftest.
    (HISWA-RECRON leden kunnen gebruik maken van een vouchercode voor een gratis sneltest)

    Je kunt ook via www.werkgeverstesten.nl jouw medewerkers faciliteren op een sneltest of zelftest.

  • 7. Moet ik als werkgever mondkapjes kopen voor mijn personeel?

    Het RIVM adviseert mondkapjes alleen voor medisch personeel. Mensen die werken met (mogelijk) besmette mensen gebruiken professionele mondkapjes en dan in combinatie met andere persoonlijke beschermingsmiddelen. 

  • 8. Moet ik mijn personeel vertellen dat ze voorzorgsmaatregelen moeten treffen? Zo ja, welke?

    Op dit moment is er geen aanleiding om andere maatregelen te nemen dan die het RIVM adviseert op de website. De belangrijkste adviezen van het RIVM zijn op dit moment:

    • Was uw handen regelmatig.
    • Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog. 
    • Gebruik papieren zakdoekjes
    • Geen handen schudden.
    • Werk thuis zover dat mogelijk is.
    • Houd 1,5 meter afstand
  • 9. Wat als een deel van mijn personeel in het buitenland niet naar werk kan komen? Moet ik hen doorbetalen?

    Als het gaat om personeel dat niet in staat is naar het werk te komen vanwege verplichte quarantaine, reisbeperkingen of andere blokkades vanwege het coronavirus, is het uitgangspunt dat je moet doorbetalen. 

  • 10. Kan ik mijn werknemers verplichten om verlof/vakantie(uren) op te nemen omdat er minder werk is door het coronavirus?

    Een werknemer kan in principe niet verplicht worden om vakantie op te nemen. Je kunt het gezien de bijzondere omstandigheden uiteraard wel vragen, maar hij hoeft niet aan je verzoek te voldoen. Er zijn wel mogelijkheden om compensatiedagen en -uren te laten opnemen. In de Cao Recreatie en de Cao Dagrecreatie is de bepaling opgenomen dat te compenseren uren binnen 6 maanden na afloop van een referte periode – meestal een jaar – dienen te worden opgenomen in vrije tijd. Na overleg met de werknemer wordt het moment door de werkgever vastgesteld. Indien het niet lukt de uren op te nemen, of wordt dit vergeten, dienen de uren na zes maanden tegen 150% te worden uitbetaald. Wij adviseren de uren binnen de termijn van 6 maanden in te roosteren. Gezien de corona crisis vinden wij het voor de hand liggen dat je zo veel mogelijk uren inroostert, ook wanneer gebruik gemaakt wordt van Werktijdverkorting of de aangekondigde tijdelijke maatregel Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid. De HISWA Cao kent deze bepaling niet.

    Bij een flexitimer contract (Cao Recreatie), of jaarurennorm (Cao Dagrecreatie) waarbij maandelijks een vast salaris wordt uitbetaald, kun je minuren schrijven. Deze worden dan op een later moment ingehaald. Het risico is daarbij wel dat je de minuren kwijt bent, wanneer een medewerker voortijdig uit dienst gaat. 

  • 11. Wat zijn oplossingen voor mijn medewerkers met kinderen die geen oppas kunnen vinden door het coronavirus?

    Maak de medewerker duidelijk dat dit een uitzonderlijke situatie is in Nederland. 
    Alle werkgevers mogen van hun medewerkers verwachten, dat zij zich uitzonderlijk inspannen om met elkaar deze crisis door te komen. Ook de collega’s met kinderen thuis. 

    1. Praktische oplossingen

    • Je kunt in overleg de werkuren verschuiven: vroeg beginnen en vroeg naar huis of laat beginnen en laat naar huis. 
    • Je kunt in overleg de werkweek van de medewerker uitsmeren over 7 dagen. Op deze manier kan de medewerker toch de wekelijkse overeengekomen arbeidsduur werken, zoals overeengekomen in het arbeidscontract.
    • Je kunt in overleg met de medewerker overeenkomen, dat hij alle gemiste uren (of tenminste een aanzienlijk deel) op een later tijdstip inhaalt. Je kunt in overleg de medewerker op sommige dagen meer uren laten werken. De medewerker haalt dan gemiste uren in óf spaart extra uren op, die hij laten kan opnemen. 
    • Het is van belang dat je een goede urenadministratie van gewerkte en niet-gewerkte uren bijhoudt samen met de medewerker.
    • Je kunt afspreken met de medewerker, dat hij een deel van de gemiste uren als verlof uren opneemt.  
    • Je kunt ook een mix van dit soort praktische oplossingen afspreken. Al deze oplossingen vragen flexibiliteit van de medewerker en jouzelf.

    Calamiteitenverlof
    Alleen in uitzonderlijke gevallen kan de medewerker gebruik maken van calamiteitenverlof. Dit is echter zeer beperkt beschikbaar: Alleen in zeer dringende zaken van persoonlijke aard. De medewerker meldt het verlof vooraf. Je bent verplicht het loon voor 100% tijdens het calamiteitenverlof door te betalen.  

    Tijdens het verlof doet de medewerker er alles aan om de aard van het probleem, waardoor hij niet op het werk kan komen zo snel mogelijk op te lossen. De medewerker toont achteraf aan, waarom hij meent aanspraak te hebben kunnen maken op calamiteitenverlof.

    Zodra de medewerker de calamiteit heeft opgelost, komt hij direct naar het werk.  
     

    Zorgverlof
    Als een werknemer echt geen oppas kan vinden, dan kan hij zorgverlof aanvragen. Dat is verlof dat kan worden opgenomen als noodzakelijk is dat een werknemer in dit geval zelf de zorg voor zijn kind op zich neemt.

    Er zijn twee mogelijkheden: Kort- en langdurend zorgverlof

    Kortdurend zorgverlof
    De wettelijke regeling bepaalt dat dit verlof maximaal twee werkweken per jaar kan worden opgenomen en dat de werknemer 70% van zijn loon doorbetaald krijgt. 
    De werkgever mag tijdens het kortdurende zorgverlof de werknemer wel vragen om zoveel mogelijk werk thuis te doen wat hij kan. Het is duidelijk dat dit niet altijd kan worden gevraagd bij alle functies. 

    Langdurend zorgverlof
    Als twee werkweken onvoldoende is, dan kan de werknemer daarna langdurend zorgverlof aanvragen. Langdurend zorgverlof kan volgens de wettelijke regels maximaal zes weken in een jaar worden opgenomen. Dit verlof is onbetaald.
    De werkgever kan tijdens het langdurend zorgverlof de werknemer niet vragen om thuis te werken. De werkgever hoeft immers geen loon door te betalen. 

  • 12. Kan ik de reiskostenvergoeding stopzetten vanwege thuiswerken?

    Het advies is om tijdens de uitbraak van het coronavirus zoveel mogelijk thuis te werken wanneer het werk dit toelaat. Dit betekent dat werknemers geen reiskosten maken.    

    Losse declaratie  

    Bij losse declaraties maakt de werknemer geen reiskosten indien de werknemer thuiswerkt. Er worden geen declaraties meer ingediend en het is dan ook logisch dat deze niet hoeven te worden vergoed.  

    Vaste reiskostenvergoeding  

    In beginsel is de werkgever niet verplicht om de vaste reiskosten door te betalen indien deze niet worden gemaakt. Strikt genomen kent de wet geen regeling voor reiskosten. Als werkgever heb je dus geen wettelijke plicht om jouw werknemers reiskosten te vergoeden. Als een werknemer langdurig thuis blijft door ziekte of door thuiswerken, is het redelijk dat de werkgever de vaste reiskostenvergoeding stopt. Als in de arbeidsvoorwaarden of CAO staat dat je de reiskosten moet blijven vergoeden bij afwezigheid van de werknemer, moet je dit natuurlijk wel blijven doen. De Cao Recreatie, de Cao Dagrecreatie en de Cao Houten- en Kunststoffen Jachtbouw en Waterrecreatie-ondersteunende Activiteiten kennen overigens een dergelijke bepaling niet.  

    Indien u besluit de reiskostenvergoeding stop te zetten, informeer de werknemers dan vooraf hierover. Leg ook uit waarom de reiskostenvergoeding wordt stopgezet, bijvoorbeeld vanwege de reden: geen kosten gemaakt, dan ook geen recht op vergoeding. Als de werkgever toch doorgaat met vergoeden, dan wordt dit gezien als inkomen en moet over dit bedrag inkomstenbelastingen en premies worden afgedragen. Dat kan heel onvoordelig uitpakken voor de werknemer. Dit zorgt wellicht voor meer begrip bij de werknemers en minder weerstand.  

    Bij een onbelaste reiskostenvergoeding is het overigens zelfs niet eens toegestaan deze langere tijd door te betalen. Deze mag alleen in de lopende maand en de eerstvolgende maand nog onbelast worden doorbetaald. 

  • 13. Wat doe je met een medewerker, die zijn verlofdagen willen intrekken vanwege de coronamaatregelen?

    Het is niet de bedoeling dat een medewerker zijn verlof intrekt, als deze al is ingepland. Niet alleen de medewerker heeft een vakantieplanning, maar jij hebt ook een bedrijfsplanning, waarin je rekening houdt met de aan- en afwezigheid van de medewerker! Een medewerker kan dus nooit zonder overleg zijn verlof intrekken.
    Als een werknemer zijn verlof wil intrekken, dan hoef je daarmee niet akkoord te gaan. Als het voor jouw bedrijf kan, dan is het mooi. Als dit niet kan, dan hoef je hier dus niet mee akkoord te gaan.

    Verlof is bedoeld om uit te rusten van het werk om daarna weer vol energie het werk aan te kunnen. Dit geldt ook in coronatijd. Daarnaast is het zeker niet de bedoeling dat een medewerker aan het einde van het jaar een zee aan verlofdagen overhoudt, die de medewerker dan naar het volgende jaar meeneemt.

    De medewerker moet zich er bovendien van bewust zijn, dat verlofrechten, die hij in een jaar heeft opgebouwd, opgenomen moeten zijn voor 1 juli van het volgende jaar. Als hij dit niet doet, dan vervallen zijn verlofrechten van het vorig jaar. De medewerker heeft er dus zelf belang bij om zijn verlof  op tijd op te nemen. Dit is wettelijk zo geregeld!

    Maak samen met de medewerker een afweging. Verlof is bedoeld om uit te rusten. Als de werknemer door omstandigheden thuis niet kan uitrusten, als hij nu verlof zou opnemen, dan zou je kunnen overwegen om de vakantie te verplaatsen. In veel bedrijven lopen de werkzaamheden ook tijdens corona gewoon door. Het kan dus goed zijn voor de werknemer om juist wel verlof op te nemen, ook als hij niet op vakantie kan. 

    Probeer in goed onderling overleg een oplossing te bereiken. Streef altijd naar een win-win situatie:
    Wat is goed voor het bedrijf? Wat is goed voor de werknemer?

    Uitgangspunt:
    1. Elke medewerker neemt op tijd verlof om te herstellen van het werk en om uitval te voorkomen;
    2. Verplaats en verschuif alleen, als dit kan voor het bedrijf;
    3. Aan het einde van dit jaar is zijn alle verlofdagen van elke medewerker opgenomen.