Coronavirus COVID-19

Ben je consument en wil je meer informatie klik dan op deze link van de ANWB.

HISWA-RECRON-leden: als je geen antwoord kunt vinden op je vraag op deze website, neem dan contact op met onze helpdesk: corona@hiswarecron.nl. Je kunt ook de regiomanager raadplegen.

Meest gestelde vragen

Het aantal besmettingen met het coronavirus (COVID-19) neemt toe in Nederland. De situatie verandert met de dag. Welke vragen kun je als ondernemer van een recreatie- en/of watersportbedrijf, verwachten?

Lees svp eerst de vragen en antwoorden goed door. Staat je vraag er echt niet tussen? Neem dan contact met ons op. We zijn te bereiken via corona@hiswarecron.nl of bij spoed via 033 303 97 37. Deze helpdesk is alleen voor bedrijven die lid zijn van HISWA-RECRON.

Ben je consument? Bel of mail dan met de ANWB.

Laatste update: 18 mei 2020, 09:30 uur. 

Vragen van consumenten

Openstelling per bedrijfsgroep

Bekijk hieronder per bedrijfsgroep wat de maatregelen die de overheid op 6 mei heeft genomen voor jou betekenen. We verzoeken je eerst de algemene informatie en onze disclaimer te lezen.

  • Algemene informatie en disclaimer

    Indien je bedrijf open mag blijven, dien je niet alleen de verantwoordelijkheid te nemen op het terrein, maar ook zoveel mogelijk te sturen op de uitstroom naar de “openbare” ruimte. Daarnaast loopt het bedrijf risico op eventuele boetes of sluiting bij het onvoldoende naleven van de maatregelen.  

    Disclaimer: deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn kortgesloten en getoetst bij besturen, commissies of groepen ondernemers uit de diverse sectoren.  

    U kunt geen rechten ontlenen aan dit advies en HISWA-RECRON is ook niet aansprakelijk voor deze informatie. Deze adviezen liggen ter beoordeling bij de rijksoverheid met het verzoek dit te valideren. Mocht u zelf twijfelen over een advies over bijvoorbeeld sluiting, neemt u dan contact op met  het bevoegd gezag / de burgemeester in uw gemeente.  

  • 1. Groepenmarkt/groepsaccommodaties

    Per 1 juni mogen groepsaccommodaties voor maximaal 30 personen (inclusief personeel) weer open zijn. Voor gasten van 13 jaar en ouder geldt als beperking dat er een afstand van 1.5 meter gewaarborgd moet zijn. Die afstandseis geldt niet voor mensen uit hetzelfde huishouden. Veiligheidsregio’s mogen in principe afwijken van de landelijke lijn, hier moet dan grond voor zijn in de noodverordeningen. Bij onduidelijkheid kunt u uw burgemeester en/of regiomanager benaderen.

    Voor de verhuur van de accommodatie aan scholen geldt het maximaal aantal personen ook, maar de afstandseis geldt niet voor aanwezige kinderen tot en met 12 jaar, ook niet in de slaapkamers. Die eis geldt wel voor begeleiders.

    Naar verwachting wordt het maximaal aantal aanwezige personen per 1 juli 2020 uitgebreid naar 100 personen. 

    Voor specifieke situaties is het verstandig om je gemeente te raadplegen.

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht je twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neem dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar je gevestigd bent.

  • 2. Campings

    Campings mogen in principe open zijn onder strikte voorwaarden. Het volgende is mogelijk: 

    • De binnen- en buitenbaden op de parken kunnen weer open per 11 mei (buitenbaden konden al open per 29 april). De protocollen vanuit de zwembadsector dienen gevolgd te worden. De kleedruimtes mogen open, maar de douches moeten gesloten zijn. 
    • De bedrijven met een horecafaciliteit kunnen hun terrassen weer openen per 1 juni, maar wel met de 1.5 meter eis en de eis dat iedereen aan een tafeltje moet zitten. 
    • Ook de restaurants en cafés kunnen onder voorbehoud weer open per 1 juni 2020 met een maximum van 30 personen. Bezoekers moeten reserveren. 
    • Per 1 juli 2020 worden de beperkingen in de recreatieve sector geheel of gedeeltelijk opgeheven, waaronder ook het verbod tot openstelling van gemeenschappelijke sanitaire voorzieningen. De campings kunnen derhalve ook hun toeristische gasten die afhankelijk zijn van dat gemeenschappelijk sanitair per 1 juli 2020 weer ontvangen.
    • Vaste gasten op campings die beschikken over eigen sanitaire voorzieningen kunnen gebruik maken  van hun accommodatie. Dat geldt oook voor seizoensgasten die eigen sanitaire voorzieningen hebben.
    • Voor toeristische gasten die eigen sanitair meenemen (Campers, caravans) is de camping open. In de meeste veiligheidsregio’s is het toegestaan dat deze gasten hun chemisch toilet afstorten in de op het bedrijf aanwezige voorzieningen. In enkele veiligheidsregio’s is dat echter niet toegestaan als die afstortvoorziening gelegen is in de gemeenschappelijke sanitaire voorziening.
    • Gemeenschappelijke sanitaire voorzieningen dienen (vooralsnog) gesloten te zijn tot 1 juli 2020. In sommige gevallen is het mogelijk en toegestaan het gemeenschappelijk sanitair als privé-sanitair in te zetten voor de gasten. De voorwaarde is dan wel dat dat sanitair direct bereikbaar is en derhalve niet via een gemeenschappelijke ingang en gemeenschappelijke ruimte. Het is belangrijk hierover contact op te nemen met de lokale autoriteiten.
    • Kampeerplaatsen met privé-sanitair kunnen verhuurd worden aan toeristische gasten.
    • Verhuurobjecten, zoals bungalows, chalets, safaritenten e.d., mogen alleen verhuurd worden aan en gebruikt worden door gezelschappen die tot één huishouden behoren
    • De voorschriften in de ‘1,5 meter protocollen’ dienen gevolgd te worden.

    De ondernemer moet zich ervan bewust zijn dat hij/zij risico loopt tot sluiting, indien de maatregelen niet nageleefd worden. Bij twijfel kun je contact opnemen met het bevoegd gezag in de gemeente waar je gevestigd bent. De burgemeester is bevoegd om alsnog een camping te sluiten als er onvoldoende maatregelen zijn genomen. 

    Conclusie: camping- en kampeerbedrijven mogen onder strikte voorwaarden openblijven, met kans op sluiting door de voorzitter van de veiligheidsregio indien er onvoldoende wordt nageleefd.

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht je twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neem dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar je gevestigd bent.

  • 3. Vakantieparken (stacaravans, bungalows en chalets met eigen sanitair)

    Vakantieparken mogen in principe open zijn onder strikte voorwaarden. Het volgende is mogelijk: 

    • De binnen- en buitenbaden op de parken kunnen weer open per 11 mei (buitenbaden konden al open per 29 april). De protocollen vanuit de zwembadsector dienen gevolgd te worden. De kleedruimtes mogen open, maar de douches moeten gesloten zijn. 
    • De bedrijven met een horecafaciliteit kunnen hun terrassen weer openen per 1 juni 2020, maar wel met de 1.5 meter eis en de eis dat iedereen aan een tafeltje moet zitten. 
    • Ook de restaurants en cafés kunnen onder voorbehoud weer open per 1 juni 2020 met een maximum van 30 personen. Bezoekers moeten reserveren. 
    • Per 1 juli 2020 worden de beperkingen in de recreatieve sector geheel of gedeeltelijk opgeheven, waaronder ook het verbod tot openstelling van gemeenschappelijke sanitaire voorzieningen. De campings kunnen derhalve ook hun toeristische gasten die afhankelijk zijn van dat gemeenschappelijk sanitair per 1 juli 2020 weer ontvangen.
    • Vaste gasten op campings die beschikken over eigen sanitaire voorzieningen kunnen gebruik maken  van hun accommodatie. Dat geldt oook voor seizoensgasten die eigen sanitaire voorzieningen hebben.
    • Voor toeristische gasten die eigen sanitair meenemen (Campers, caravans) is de camping open. In de meeste veiligheidsregio’s is het toegestaan dat deze gasten hun chemisch toilet afstorten in de op het bedrijf aanwezige voorzieningen. In enkele veiligheidsregio’s is dat echter niet toegestaan als die afstortvoorziening gelegen is in de gemeenschappelijke sanitaire voorziening.
    • Gemeenschappelijke sanitaire voorzieningen dienen (vooralsnog) gesloten te zijn tot 1 juli 2020. In sommige gevallen is het mogelijk en toegestaan het gemeenschappelijk sanitair als privé-sanitair in te zetten voor de gasten. De voorwaarde is dan wel dat dat sanitair direct bereikbaar is en derhalve niet via een gemeenschappelijke ingang en gemeenschappelijke ruimte. Het is belangrijk hierover contact op te nemen met de lokale autoriteiten.
    • Kampeerplaatsen met privé-sanitair kunnen verhuurd worden aan toeristische gasten.
    • Verhuurobjecten, zoals bungalows, chalets, safaritenten e.d., mogen alleen verhuurd worden aan en gebruikt worden door gezelschappen die tot één huishouden behoren
    • De voorschriften in de ‘1,5 meter protocollen’ dienen gevolgd te worden.

    De ondernemer moet zich ervan bewust zijn dat hij/zij risico loopt tot sluiting, indien de maatregelen niet nageleefd worden. Bij twijfel kun je contact opnemen met het bevoegd gezag in de gemeente waar je gevestigd bent. De burgemeester is bevoegd om alsnog een vakantiepark te sluiten als er onvoldoende maatregelen zijn genomen. 

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht je twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neem dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar je gevestigd bent.

  • 4. Buitensportbedrijven

    Buitensportbedrijven zijn bedrijven die activiteiten en arrangementen aanbieden groepen, soms grotere groepen (veelal buiten), waaronder paintball, mountainbiken en klimmen. Georganiseerd buitensporten is weer mogelijk met ingang van 11 mei voor alle leeftijdsgroepen.  Voor kinderen tot en met 12 jaar en jongeren tot en met 18 jaar geldt dat de eerdere ruimte die daartoe werd geboden blijft gelden. Met uitzondering van de kinderen tot en met 12 jaar geldt wel een afstandseis van 1,5m  en dat men van tevoren een controlegesprek voert met de gasten om te bekijken of er risico’s aan de orde zijn.

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht je twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neem dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar je gevestigd bent.

  • 5. Dagrecreatiebedrijven

    Dagrecreatieve bedrijven, waaronder dierentuinen en pretparken kunnen weer open. Voorwaarde is wel dat men de 1,5 meter eis moet kunnen garanderen en dat men van tevoren een controlegesprek voert met de gasten om te bekijken of er risico’s aan de orde zijn. 

    Zwembaden, zowel binnen- als buitenbaden mogen per 11 mei 2020 weer worden opengesteld. De protocollen en richtlijnen voor de zwembaden dienen te worden gevolgd.

    Bioscoopzalen, concertzalen en theaters mogen per 1 juni 2020 weer openen met een maximum van 30 personen (inclusief personeel). Per 1 juli wordt opgeschaald naar 100 personen.

    Evenementen zijn verboden tot in ieder geval tot 1 september 2020.

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht je twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neem dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar je gevestigd bent.

  • 6. Jachtbouw

    Werven kunnen openblijven. Werknemers dienen 1,5 meter afstand tot elkaar te bewaren. Overweeg te werken in ploegendiensten om de risico's te minimaliseren.  

    Voor klanten bij voorkeur alleen telefonisch contact en alleen bezoek op afspraak met inachtneming van de veiligheidsadviezen. Advies is om kantoor/ontvangstruimte te sluiten en werknemers en eventuele bezoekers zoveel als mogelijk te scheiden. Reserveer een apart toilet voor bezoekers en toeleveranciers. Let ook op gezamenlijk gebruik van bijvoorbeeld een koffieautomaat. Laat deze niet meer zelf door klanten gebruiken. 

    Conclusie: jachtbouw bedrijven kunnen openblijven met voorzorgsmaatregelen.

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht je twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neem dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar je gevestigd bent.

  • 7. Jachtservice

    Jachtservice bedrijven kunnen openblijven. Werknemers dienen 1,5 meter afstand tot elkaar te bewaren. Voor klanten bij voorkeur alleen telefonisch contact en alleen bezoek op afspraak met inachtneming van de veiligheidsadviezen. Advies is om kantoor/ontvangstruimte te sluiten en werknemers en eventuele bezoekers zoveel als mogelijk te scheiden. Overweeg te werken in ploegendiensten om de risico's te minimaliseren. Reserveer een apart toilet voor bezoekers en toeleveranciers. Let ook op gezamenlijk gebruik van bijvoorbeeld een koffieautomaat. Laat deze niet meer zelf door klanten gebruiken.  

    Monteurs die aan boten werken van klanten op locatie ontsmetten voor en na de werkzaamheden de sleutels van de boot. Op de locatie dienen ze ruimte afstand te houden van de eventuele aanwezige klant.  

    Voor jachtservicebedrijven met een eigen botenstalling, zie jachthavens. 

    Essentieel is dat de ondernemer maatregelen treft zodat de 1,5 meter gewaarborgd is; De ondernemer moet zich ervan bewust zijn dat hij/zij risico loopt tot sluiting, indien de maatregelen niet nageleefd worden.  

    Conclusie: jachtservicebedrijven kunnen openblijven met voorzorgsmaatregelen 

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht je twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neem dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar je gevestigd bent.

  • 8. Makelaars en experts

    Voor makelaars/experts gelden de adviezen zoals opgenomen bij jachtwerven en jachtservicebedrijven. Let op bij het aannemen van bootsleutels. Ontsmet deze voor u ze aan de klant verstrekt en bij teruggave. 

    Voor makelaars met een jachthaven of stalling zie onder jachthavens. 

    Conclusie: Makelaars en experts kunnen openblijven met inachtneming van de voorzorgsmaatregelen.

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht je twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neem dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar je gevestigd bent.

  • 9. Jachthavens

    De meeste jachthavens zijn geopend, maar de mate van openstelling en of er overnacht kan worden verschilt per veiligheidsregio. In alle regio's geldt dat de gedeelde sanitaire voorzieningen gesloten moeten zijn tot 1 juli. Een jachthaven moet maatregelen treffen om de afstandseis van 1,5 meter tussen mensen na te leven. Mogelijkheden zijn bijvoorbeeld om het havenkantoor tijdelijk anders in te richten, markeringen voor wachtplekken aan te geven, een veiligheidsscherm of afzetting op 1,5 meter te plaatsen. Voor het doorvoeren van deze en andere maatregelen heeft HISWA-RECRON een protocol voor watersportbedrijven ontwikkeld.  

    Per 1 juli 2020 worden de beperkingen voor gedeeld sanitair in jachthavens opgeheven, waarbij ook het verbod tot openstelling van gemeenschappelijke sanitaire voorzieningen. Er worden geen nadere beperkingen genoemd, zodat het uitgangspunt is dat jachthavens en watersportbedrijven na 1 juli open zijn zonder beperkingen, met inachtneming van de protocollen van de 1.5 meter economie. 

    Kijk voor de geldende voorwaarden uit de regionale verordening uit jouw regio op onze website. Bij twijfel kunt je contact opnemen met het bevoegd gezag in de gemeente waar je gevestigd bent.    

    Monteurs die aan boten werken van klanten op locatie dienen ruime afstand te houden van de eventuele aanwezige klant. De botenstalling buiten kan openblijven met aanvullende regels, maar beperk het aantal personen dat naar de eigen boot gaat en draag er zorg voor dat de minimale afstand van 1,5 meter is geborgd. Stel een protocol op voor kraan- en onderhoudswerkzaamheden op, waarbij afstand tussen klant en personeel is gewaarborgd. Essentieel is dat de ondernemer maatregelen treft zodat de 1,5 meter gewaarborgd is. De ondernemer moet zich ervan bewust zijn dat hij/zij risico loopt tot sluiting, indien de maatregelen niet nageleefd worden.   

    Conclusie: Jachthavens mogen onder voorwaarden open zijn.  

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht je twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neem dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar je gevestigd bent. 

  • 10. Zeilscholen

    Het aanbieden van georganiseerde sportactiviteiten is vanaf 11 mei weer mogelijk voor alle leeftijdsgroepen met inachtneming van de 1,5 meter afstand voor personen van 13 jaar en ouder. Varen is doorgaans mogelijk met een beperkt aantal personen aan boord als gevolg van de 1,5 meter afstandseis. Voor de leeftijd t/m 12 jaar geldt de afstandseis onderling niet en voor personen uit één gemeenschappelijk huishouden ook niet. Bij twijfel kunt je contact opnemen met het bevoegd gezag in de gemeente waar je gevestigd bent.    

    Conclusie: Zeilscholen kunnen met uitwerking van de maatregelen openblijven en vaar- en zeilinstructie aanbieden. Bij onvoldoende maatregelen en onvoldoende naleving bestaat de mogelijkheid van het stilleggen of sluiten van het bedrijf door de voorzitter van de veiligheidsregio.  

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht je twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neem dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar je gevestigd bent. 

  • 11. Bootverhuur

    Huishoudens kunnen gebruik maken van een accommodatie, waaronder ook een pleziervaartuig. Er zijn echter strikte eisen ten aanzien van het aantal personen en de eis 1,5 meter afstand te houden tot elkaar. Instructie klanten is belangrijk, zodat menselijk contact tot minimum wordt beperkt en aan de afstandseis wordt voldaan. Dit kan door mensen te spreiden bij afvaart en terugkomst middels tijdslots, geen uitleg aan boord te geven en alleen gezinnen of huisgenoten toe te laten. Het is de verantwoordelijkheid van de ondernemer om aan de aangescherpte maatregelen te voldoen. Instrueer je klanten ook om niet te dicht bij andere vaartuigen, die bemand zijn, te liggen in de openbare ruimte en ook niet dicht bij andere plekken op passantenplekken in jachthavens.

    Conclusie: bootverhuur kan alleen onder strikte voorwaarden doorgaan. 

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht je twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neem dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar je gevestigd bent.

  • 12. Chartervaart

    Het verbod op het organiseren en bijwonen van samenkomsten en het verbod op het niet in acht nemen van de veilige afstand van 1,5 meter betekenen dat het praktisch niet mogelijk is om een georganiseerde vaartocht met een groep te maken op een schip van de beroepschartervaart. Groepen die komen varen zijn feitelijk “samenkomsten” zoals hier bedoeld in de maatregelen en noodverordeningen. 

    Conclusie: de chartervaart kan onder de huidige maatregelen geen overeenkomsten uitvoeren met groepen aan boord. Bij twijfel neemt contact op met het bevoegd gezag in jouw gemeente. 

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht je twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neem dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar je gevestigd bent. 

  • 13. Watersportgroothandel, importeurs etc.

    Groothandelsbedrijven en importeurs kunnen openblijven. Werknemers dienen 1,5 meter afstand tot elkaar te bewaren. Voor leveranciers en afnemers bij voorkeur alleen telefonisch contact en alleen bezoek of levering op afspraak met inachtneming van de veiligheidsadviezen. Advies is om zoveel mogelijk medewerkers vanuit huis te laten werken. Op locatie werknemers en eventuele bezoekers zoveel als mogelijk scheiden. Overweeg te werken in ploegendiensten om de risico's te minimaliseren. Reserveer een apart toilet voor bezoekers en toeleveranciers. Let ook op gezamenlijk gebruik van bijvoorbeeld een koffieautomaat, laat deze niet meer zelf door klanten gebruiken.  

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht je twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neem dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar je gevestigd bent.

  • 14. Watersportwinkel, detailhandel

    Watersportwinkels kunnen onder voorwaarden open blijven.  

    Werknemers dienen 1,5 meter afstand tot elkaar te bewaren. Voor leveranciers en bij voorkeur alleen telefonisch contact en alleen bezoek of levering op afspraak met inachtneming van de veiligheidsadviezen. Advies is om zoveel mogelijk medewerkers vanuit huis te laten werken. Overweeg te werken in ploegendiensten om de risico's te minimaliseren. 

    Belangrijk is een deurbeleid en andere maatregelen zodat kan worden gegarandeerd dat er altijd 1,5 meter ruimte minimaal is tussen de bezoekende klanten onderling en met de medewerkers. We adviseren op elke 100 m2 winkelruimte maximaal 10 klanten tegelijk aanwezig in de winkel. Andere klanten moeten dan tijdelijk buiten wachten met voldoende afstand van elkaar.  

    Overweeg te werken in ploegendiensten om de risico's te minimaliseren. Reserveer een apart toilet voor bezoekers en toeleveranciers. Let ook op gezamenlijk gebruik van bijvoorbeeld een koffieautomaat. Laat deze niet meer zelf door klanten.

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht je twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neem dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar je gevestigd bent.

  • 15. Zwembad

    Op de website van HISWA RECRON is het protocol geplaatst met richtlijnen voor verantwoorde openstelling van de zwembaden tijdens coronatijd. Het protocol vind je hier.

    Het protocol is tot stand gekomen in overleg met alle betrokken organisaties in de zwembadsector.

    Er is tevens een website beschikbaar met de meest gestelde vragen en antwoorden rond het openstellen en beheren van de zwembaden tijdens de coronacrisis: https://water-vrij.nl/veelgestelde-vragen/

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht je twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neem dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar je gevestigd bent.

  • 16. Indoor speeltuin

    In de (meeste) noodverordeningen is een bepaling opgenomen dat het verboden is zich met een groep van meer dan 3 personen op te houden in een voor het publiek toegankelijke ruimte zonder daarbij de voorgeschreven afstand van 1,5 meter in acht te nemen. Een uitzondering hierop is opgenomen voor kinderen die onder toezicht van ouders of begeleiders samen spelen, waarbij die toezichthoudende ouders of begeleiders wel de voorgeschreven afstand moeten aanhouden. In gewoon Nederlands betekent dit, dat kinderspeeltuinen, ook indoor, weer open kunnen en dat kinderen tot en met 12 jaar oud gewoon met elkaar kunnen spelen in speeltuinen. Toezichthouders moeten afstand houden.

    Disclaimer: Deze adviezen zijn gebaseerd op de interpretatie van de algemene richtlijnen en vertaald naar specifieke bedrijfsgroepen. Deze vertaling is opgesteld door medewerkers van HISWA-RECRON en zijn voorgelegd aan, en getoetst door, besturen, commissies en/of groepen ondernemers uit de betreffende sectoren. Mocht je twijfels hebben over een gegeven advies of een omschreven maatregel, neem dan contact op met het bevoegd gezag c.q. de burgemeester van de gemeente waar je gevestigd bent.

     

De voucherregeling

  • 1. Wat houdt de voucherregeling in?

    De voucherregeling voor leden van HISWA-RECRON betreft een regeling die in het leven is geroepen vanwege annuleringen die verband houden met de onvermijdbare en buitengewone omstandigheden ten gevolge van het Corona-virus. De voucher geeft recht om voor hetzelfde bedrag een vakantie/boot bij hetzelfde watersport- of recreatiebedrijf op een later tijdstip te verzilveren.

    De regeling kan worden toegepast op alle boekingen en reserveringen in de watersport- en recreatiesector: voor verblijf, vermaak, verhuur, arrangementen, trainingen of combinaties daarvan.

    Voor meer informatie over de voucherregeling kunnen HISWA-RECRON leden terecht in onze kennisbank

Steunmaatregelen

  • 1. Ik heb (tijdelijk) geen inkomsten, welke maatregel kan ik gebruiken?

    Tijdelijke voorziening inkomensondersteuning MKB 

    Je kunt ondersteuning aanvragen in de vorm van een aanvullende uitkering voor levensonderhoud en/of een lening voor bedrijfskapitaal. Deze regeling geldt voor zelfstandig ondernemers met een levensvatbaar bedrijf die tijdelijk in de knel zitten. De regeling wordt uitgevoerd door gemeenten en is gebaseerd op het bestaande Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz), maar wordt sneller behandeld en verstrekt.
    kvk.nl/coronaloket

  • 2. Ik heb krediet nodig om aan mijn betalingsverplichting te voldoen, welke maatregel kan ik gebruiken?

    Borgstelling MKB-krediet

    Via de Borgstelling MKB-kredieten (BMKB-C) kunt u onder gunstiger voorwaarden geld lenen bij de bank, bijvoorbeeld om rekeningen te kunnen betalen en betalingsachterstanden weg te werken. De overheid staat borg voor 75% van het geleende bedrag. Aanvragen voor BMKB-C kunnen tot 1 april 2021 worden ingediend. De BMKB-C geldt voor kredieten tot €1,5 mln.
    www.rvo.nl/bmkb 

     

  • 3. Ik heb +1,5 miljoen krediet nodig, welke maatregel kan ik gebruiken?

    Garantie Ondernemersfinanciering 

    Bedrijven die moeite hebben om bankleningen en –garanties te krijgen vanaf €1,5 mln. kunnen gebruikmaken van de Garantie Ondernemersfinanciering-regeling (GO). De overheid geeft 50% garantie op bankleningen en bankgaranties. Het maximum per bedrijf ligt tijdelijk op €150 mln.
    www.rvo.nl/go

  • 4. Ik kan belastingen niet (op tijd) betalen, wat kan ik doen?

    - Je kunt de Belastingdienst verzoeken om uitstel van betaling van aanslagen van de inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting en loonbelasting. Na je aanvraag wordt de invordering stilgezet. De Belastingdienst zal geen verzuimboete uitdelen als je de komende maanden te laat belasting betaalt.

    - Verwacht je een lagere winst, dan kun je een verlaging van de voorlopige aanslag inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting aanvragen.

    - De belasting- en invorderingsrente wordt tijdelijk verlaagd van 4% naar bijna 0%. Dit geldt voor alle belastingschulden.
    www.belastingdienst.nl

     

  • 5. Ik heb minder of geen geld voor mijn personeel, kan ik gebruik maken van de NOW-regeling?

    Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid

    Op 31 maart heeft minister Koolmees de Tijdelijke noodmaatregel Overbrugging voor behoud van Werkgelegenheid (NOW) bekend gemaakt. De NOW heeft als doel om werkgevers, in deze tijd van acute en zware terugval in de omzet, via een subsidie te ondersteunen bij het zoveel mogelijk in dienst houden van hun werknemers. De regeling is vandaag gepubliceerd en zal naar alle waarschijnlijkheid vanaf 6 april openstaan voor aanvragen. De afhandeling zal door het UWV gebeuren.

    Download hier de hoofdlijnen van de NOW-regeling

    Bekijk hier alle Q&A's over de NOW-regeling

  • 6. Waar en hoe kan ik met mijn bedrijf aanspraak maken op de BMKB-regeling? (kopie)

    Aanvragen van de regeling doe je niet zelf, maar je kunt een geaccrediteerde financier vragen van de regeling gebruik te maken. Meestal is dat de bank. De geaccrediteerde financiers staan vermeld op de website van RVO. Banken doen de aanmeldingen voor de verruimde BMKB bij RVO. Voor meer informatie bel je met het adviesteam van de Kamer van Koophandel op 0800 - 2117.

  • 7. Wat houdt de nieuwe regeling Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid in? (kopie)

    De regering heeft extra steunmaatregelen bekend gemaakt voor het bedrijfsleven. Een van deze maatregelen is de tijdelijke maatregel Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Om die reden is het niet meer mogelijk om de - oude -  werktijdverkorting aan te vragen. De exacte datum waarop een aanvraag kan worden ingediend is nog niet bekend. Als u  een aanvraag werktijdverkorting heeft gedaan, zal deze worden beschouwd als een aanvraag voor de nieuwe tegemoetkomingsregeling. Wel zal bij u aanvullende informatie opgevraagd worden. De belastingdienst verzoekt werkgevers op tijd de loonaangifte te doen. Juist nu tijdens de corona crisis. U hoeft niet te betalen als u uitstel van betaling aanvraagt.  Het UWV heeft de gegevens uit de aangiftes loonheffingen nodig voor  Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW)-regeling. Als het UWV ook de meest actuele gegevens uit uw aangifte loonheffingen heeft, krijgt u als werkgever snel waar u recht op hebt. 

     

    Er zijn een aantal voorwaarden van de NOW regeling bekend:

    Bij de aanvraag committeert de werkgever zich vooraf aan de verplichting géén ontslag op grond van bedrijfseconomische redenen aan te vragen voor zijn werknemers gedurende de periode waarover de tegemoetkoming ontvangen wordt.

    • De aanvrager verwacht tenminste 20% verwacht omzetverlies;
    • De aanvraag geldt voor een periode van 3 maanden, die eenmalig verlengd kan worden met nog eens 3 maanden (aan de verlenging kunnen nadere voorwaarden worden gesteld).
    • De regeling ziet op omzetdalingen vanaf 1 maart 2020;
    • De hoogte van de tegemoetkoming in de loonkosten is afhankelijk van de terugval in omzet, maximaal 90% van de loonsom. Hieronder enkele voorbeelden van hoe de relatie tussen omzetdaling en hoogte van de tegemoetkoming uitwerkt:
      • indien 100% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 90% van de loonsom van een werkgever;
      • indien 50% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 45% van de loonsom van een werkgever;
      • indien 25% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 22,5% van de loonsom van de werkgever.

    Op basis van de aanvraag zal UWV een voorschot verstrekken ter hoogte van 80% van de verwachte tegemoetkoming. Achteraf wordt vastgesteld wat de werkelijke daling in de omzet is geweest. Voor aanvragen boven een nader te bepalen omvang van de tegemoetkoming is een accountantsverklaring vereist. Bij de definitieve vaststelling van de tegemoetkoming vindt nog een correctie plaats als er sprake is geweest van een daling van de loonsom. Werkgevers betalen het loon aan betrokkenen werknemers 100% door als zij gebruik maken van de tegemoetkomingsregeling.

    In de onderstaande link treft u de informatie van de rijksoverheid aan.

    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ww-uitkering/vraag-en-antwoord/aanvragen-werktijdverkorting-en-ww-uitkering-personeel

     

Boekingen en annuleringen

  • 1. Wat kun je doen als je bedrijf op slot gaat richting gasten/klanten?

    Gasten of klanten die op het moment van het op slot gaan op jouw bedrijf zijn moeten naar huis. De aanwijzingen van de lokale autoriteiten moeten strikt worden gevolgd. In beginsel dienen de goederen en diensten die worden geleverd aan de gasten gedurende het hele verblijf door de gasten te worden vergoed.

    Een eventuele aansprakelijkheidsstelling door een gast moet worden bekeken in nauw overleg met een juridisch adviseur. Een beroep op overmacht is daarbij het meest waarschijnlijk.

  • 2. Je hebt een boot verhuurd aan een klant, maar die annuleert de huur van de boot vanwege corona. Moet je de aanbetaling terugbetalen?

    Nee. De annuleringsregeling zoals opgenomen in de HISWA-RECRON Algemene Voorwaarden is van toepassing.

  • 3. Kan een gast of klant eventueel een beroep doen op de dekking van zijn annuleringsverzekering?

    Voor een eventueel afgesloten annuleringsverzekering is er niet sprake van een geldige annuleringsreden en volgt er dus geen terugbetaling van de annuleringskosten uit de verzekering. Tenzij de recreant zelf ziek is of een reisgenoot ziek is of -ingeval hij niet ziek is - hij zich heeft bijverzekerd voor extra annuleringsredenen, zoals de uitbraak van een besmettelijke ziekte. Dit laatste is overigens meestal niet het geval.

    Ingeval van annulering omdat de recreant zelf of een van zijn reisgenoten ziek is, moet er wel een doktersverklaring worden opgeleverd om een beroep te kunnen doen op de annuleringsverzekering.

  • 4. Ingeval een boeking wordt omgeboekt naar een nieuwe periode, geldt dan nog de oude annuleringsregeling (waardoor er sprake is van een betalingsverplichting die is gerelateerd aan de oorspronkelijke aankomstdatum)?

    In deze bijzondere tijd van een uitzonderlijke overmacht geldt de oude annuleringsregeling. De consument is gehouden het bedrag te betalen dat hij volgens de oorspronkelijke overeenkomst, dus gerelateerd aan de oorspronkelijke datum van aankomst of datum van uitvoering van de overeenkomst, verschuldigd is. 

    Een alternatief is dat er wordt omgeboekt, zonder het recht van annuleren.

    HISWA-RECRON ontwikkelt momenteel een voucher die in de plaats komt van een terugbetaling door de ondernemer bij annulering. De waarde van de voucher is het bedrag dat door de consument is aanbetaald voor zijn boeking. De voucher biedt voordelen voor de consument, want in plaats van slechts een beperkte teruggave van zijn aanbetaling (die is volgens de oorspronkelijke overeenkomst beperkt naarmate de annulering korter voor de aankomst of aanvang van het verblijf of uitvoeringsdatum plaatsvindt) blijft de volledige aanbetaling staan. De aanbetaling kan via de voucher worden ingewisseld voor de betaling van een nieuwe verblijfsperiode of een nieuwe activiteit bij dezelfde aanbieder die in de plaats komt van het verblijf of de activiteit die a.g.v. de coronacrisis is komen te vervallen.

  • 5. Hoe werkt het met de annulering van pakketreizen bij buitensport (VeBON) bedrijven?

    Is er sprake van een pakketreis (bijvoorbeeld overnachting, vervoer en activiteiten) en wordt die beëindigd door jou of de opdrachtgever met een terecht beroep op overmacht dan geldt dat de voor de pakketreis betaalde gelden moeten worden gerestitueerd. Voor zover de opdrachtgever zich als ‘handelaar’ heeft opgesteld en de reis bijvoorbeeld met een marge of aanvullende diensten in eigen naam heeft doorverkocht, dan kan in afwijking van de pakketreiswetgeving een andere afspraak gelden.  

  • 6. Mijn gast heeft een voorseizoensarrangement geboekt en heeft er geen of deels gebruik van kunnen maken, wat kan ik doen?

    Een voorseizoenarrangement heeftdoorgaans betrekking op een kortdurende periode van minder dan 3 maanden. Wij zien dit als een toeristisch arrangement aangezien dit veelal betrekking heeft op een periode waar ook één of meerdere vrije periodes in vallen. Toeristische arrangementen kunnen onder de voucherregeling vallen.

  • 7. Mijn gasten met een jaarplaats vragen om compensatie, wat kan ik hier mee?

    Op dit moment weet nog niemand tot hoe lang deze situatie gaat duren. En vanuit dit perspectief is het onmogelijk om al te praten over compenseren. De gast heeft te maken met beperkingen in gebruik, vanuit de overheid opgelegd. De overeenkomst regelt de huur van de standplaats waarop men voor recreatief gebruik een stacaravan of chalet mag zetten. Op de standplaats staat doorgaans zo’n kampeermiddel opgesteld, los van de coronacrisis . 
    U kunt er voor kiezen, maar pas als meer duidelijkheid is omtrent de duur van de maatregelen, een gebaar van coulance te maken richting uw gast. Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld een tegoedbon bij u in de horeca, of een tegoedbon voor een meeneem-maaltijd. Dit is een stuk maatwerk.

  • 8. Mijn gasten met een seizoensplaats vragen om compensatie, wat kan ik hiermee?

    Doorgaans zijn seizoensplaatsen voor de periode begin april tot begin oktober. Aangezien we nu nog niet weten hoe lang deze periode met beperkingen gaat duren, is het praten over compensatie ook afhankelijk van de duur van de periode met beperkingen. Je zou de gast bijvoorbeeld kunnen aanbieden dat zij een bepaalde periode langer dan oktober op het bedrijf kunnen blijven. Of je kunt aanbieden om in het nieuwe seizoen eerder te komen. Ook dit is een stuk maatwerk die je met de gasten afstemt.

  • 9. Komt er een vertaling van het ‘model Conclusie van Antwoord’ (het mogelijke juridische verweer in een juridische procedure) in het Duits of Engels?

    Nee, die vertaling komt er niet. Er is wel een vertaling (Duits) voor het model-antwoord op een brief van een Duitse advocaat. Die is beschikbaar in de kennisbank. 
    Een vertaling van het ‘model conclusie van Antwoord’  komt er niet. Dit model is van toepassing voor eventuele juridische procedures, die doorgaans beginnen met een dagvaarding c.q. conclusie van eis. Die is altijd en uitsluitend in de Nederlandse taal, omdat er dan immers volgens het Nederlandse recht, bij een Nederlandse rechter wordt geprocedeerd. En daarop is ons ‘model conclusie van Antwoord’ dan een mogelijk antwoord. Dat antwoord wordt meestal door een advocaat geformuleerd. Mocht je dus worden geconfronteerd met een dagvaarding en conclusie van eis om betalingen van een consument terug te betalen, neem dan contact op met de advocaat (als je er geen hebt dan zou je daarvoor terecht kunnen bij de kennispartners van HISWA-RECRON) en stel ons ‘model conclusie van Antwoord’ aan de advocaat ter hand.

Gasten en klanten

  • 1. Ik ben gast/klant en heb veel vragen. Waar kan ik terecht?

    Begrijpelijk dat jullie ook veel vragen hebben mbt de maatregelen rond het coronavirus. Omdat wij een brancheorganisatie zijn, is onze helpdesk is er alleen voor bedrijven (ondernemers) die lid zijn van HISWA-RECRON. 

    Het beste kunnen jullie bellen/mailen met of kijken op de website van de ANWB of Consumentenbond.

  • 2. Hoe zit het met de huurovereenkomst van vaste plaatsen voor stacaravans/chalets als een klant wil annuleren?
    De vraag is of de klant de overeenkomst wil annuleren of de overeenkomst wil eindigen. In dat geval moet namelijk de stacaravan snel van het bedrijf worden verwijderd en dat is waarschijnlijk niet de bedoeling van de vaste gast.  
     
    De gast vraagt zich waarschijnlijk af of hij wel kan komen c.q. of het bedrijf wel open is, danwel hij wil vanwege corona zelf niet komen. Als jouw bedrijf open is, kun je gasten gewoon ontvangen. Ze kunnen ongestoord gebruik blijven maken van hun chalet/stacaravan. Geef wel aan dat er wellicht enkele beperkingen zijn zoals geen horeca en/of geen zwembad, maar die hebben geen invloed op het gebruik van het eigen chalet.   
     
    Pas als het kabinet een besluit neemt dat alle recreatiebedrijven dicht moeten, is er een nieuwe situatie. De gevolgen daarvan voor de uitvoering van de standplaatsovereenkomst zijn dan ook nog niet bekend en daarover moet je dan ook geen uitspraken doen in de richting van je vaste gasten. 
     
    Als de vaste gast desalniettemin de overeenkomst wil beëindigen dan geldt het volgende. In de RECRON Huurovereenkomst voor vaste plaatsen staat in artikel 10 beëindiging door recreant: De recreant kan de overeenkomst uiterlijk twee maanden voor afloop van het lopende overeenkomstjaar schriftelijk opzeggen. Wil de klant tussentijds beëindigen dan stelt artikel 13: bij tussentijdse beëindiging blijft de recreant het jaargeld verschuldigd exclusief de kosten wegens het verbruik van gas, water, elektra en gebruik van riool. Maar inclusief de kosten voor communicatieverbindingen in verband met reeds door de ondernemer aangegane verplichtingen voor de resterende periode van de overeenkomst. Tenzij een direct voor de ondernemer acceptabele vervangende recreant is gevonden en geen gelijkwaardige plaats beschikbaar is op het terrein. Aangezien de meeste contracten voor 2020 al zijn ingegaan heeft de recreant ingeval van opzegging door hemzelf daarom geen recht op vermindering van het jaargeld.
  • 3. Mag ik stalling- en ligplaatshouders verbieden om op de haven te komen, voor de veiligheid van mijn werknemers en voor de veiligheid van consumenten onderling?

    Voor jachthavens en winterstalling is er (op dit moment nog) geen reden om te sluiten. Wel kunt u werken met tijdsslots, zodat een beperkt aantal personen aanwezig zijn. Juridisch is er geen grond voor sluiting. Het is voorstelbaar dat je je personeel de ruimte (letterlijk) wil geven en daarom terughoudendheid en oplettendheid van je ligplaats- en stallinghouders vraagt.  

    Daarbij komt dat je niet zou moeten willen dat ligplaats- en stallinghouders niet meer bij hun boot kunnen komen. Dan kunnen ze namelijk geen verantwoordelijkheid meer dragen voor hun boot en ligt de verantwoordelijkheid meteen bij jou. Je hebt dan ‘bewaarneming’, zoals dat juridisch heet, en die verantwoordelijkheid is groot.  Je aansprakelijkheidsverzekering is vrijwel zeker meteen in onderdekking. 

  • 4. Mag een afhaalrestaurant op en recreatiebedrijf wel openblijven?

    Ja. Bezorgen en afhalen blijft mogelijk indien de consumpties niet ter plaatse worden opgegeten. Vermijd ook drukte en zorg ervoor dat mensen niet dicht op elkaar staat.  

  • 5. Mijn camping en bungalowpark gaat 1 april open. Eigenlijk wil ik niet open, om besmetting verder te voorkomen. Moet ik open gaan en mogen de gasten naar hun vaste staanplaats?

    Je kunt als camping of bungalowpark in principe open gaan, mits je kunt voldoen aan de maatregelen van de overheid. Indien je als ondernemer besluit op slot te gaan, dient u de gasten goed te informeren. Je voldoet daarmee niet aan de verplichtingen van de overeenkomst, waardoor gasten recht hebben op restitutie.  

  • 6. Het kabinet heeft maatregelen afgekondigd die (vooralsnog) werken tot en met 1 juli. Kan ik mijn gasten echter gewoon ontvangen en de afgesproken diensten leveren?

    Er zijn geen gebieden op slot gezet; er zijn wel maatregelen genomen t.a.v. bepaalde activiteiten. Als de gast gewoon kan aankomen en de diensten (bv. verblijf en/of vermaak) gewoon geleverd kunnen worden, handel dan als ‘business as usual’ en ontvang je gasten en lever je diensten. Mogelijk moet je wel enige beperkingen aan de levering van uw diensten toepassen, zo mogen er geen evenementen en bijeenkomsten plaatsvinden. Het zwembad moet daarbij ook gesloten zijn. Ook horeca gelegenheden moeten echter gesloten zijn. Bezorgen en afhalen is wel toegestaan. 
    Je zou met het oog op een eventuele beperking van uw dienstverlening gasten een voucher kunnen aanbieden met een korting op een volgend verblijf of een dinerbon bij een volgend verblijf. Vraag in ieder geval begrip van de gasten voor genomen maatregelen; die maatregelen zijn ook en vooral genomen in het belang van ook hun gezondheid. 
    Er is geen reden om de aankomst of het verblijf te annuleren en de vooruitbetaalde boekingssom terug te betalen.
    Gasten die desondanks annuleren doen dat op eigen kosten; zij zijn de annuleringskosten verschuldigd conform de voorwaarden en er volgt dus geen restitutie van vooruitbetaalde kosten.

     

  • 7. Moet ik mijn gedeelde sanitaire gebouw sluiten?

    Ja, bedrijven in de recreatie moeten gedeelde sanitairgebouwen sluiten. Alleen privé-sanitair mag openblijven.   

  • 8. Moet het zwembad dicht?

    In de week van 16 maart was er de nodige onduidelijkheid of de recreatiebaden bij recreatiebedrijven ook vallen onder het verbod van openstelling van sportinstellingen (waaronder zwembaden). Die interpretatieruimte wordt momenteel steeds meer gedicht door brieven en uitspraken vanuit het bevoegd gezag (veiligheidsregio’s, provincies en gemeenten): ook recreatiebaden mogen niet (meer) open. Recreatiebedrijven worden daarom dringend verzocht hun recreatiebaden niet te openen, danwel per direct te sluiten ingeval die (nog) open zijn.

  • 9. Mijn ligplaatshouders willen met hun boot het water op, mag dat?

    Pleziervaart is in de huidige situatie toegestaan, mits de maatregelen van de overheid worden toegepast. Ook op de boot geldt 1.5m afstand houden en beperk de aanwezigheid tot enkel huisgenoten. In sommige regio’s gaat de zomerbediening van bruggen en sluizen later in dan per 1 april. Beperkingen ten aanzien van de toegang tot de eigen boten zijn af te raden gezien er dan een situatie van bewaarneming kan ontstaan waarbij de booteigenaar geen verantwoordelijkheid meer kan dragen voor de eigen boot.  

  • 10. Kunnen passanten nog naar onze jachthaven komen?

    Pleziervaart is in de huidige situatie toegestaan. Er zijn in Nederland geen beperkingen voor het varen van pleziervaartuigen, maar de maatregelen moeten wel nageleefd worden. In sommige regio’s gaat de zomerbediening van bruggen en sluizen later in dan per 1 april. Let wel op dat u een bijdrage levert om minder contact tussen mensen te hebben en u het mogelijk maak om minimaal 1,5 meter afstand te houden. Het is aan u als jachthaven om een afweging te maken of u passanten momenteel kan en wil toelaten tot de haven. Juridisch gezien is er geen grondslag waarom u zou moeten sluiten voor passanten. Denk wel aan de voorzieningen die u open heeft op de haven en aan de oproep van het RIVM en de overheid om zoveel mogelijk minimaal 1,5 meter afstand tussen mensen aan te houden. Het openhouden van passanten betekent dat u extra maatregelen moet nemen voor sanitair.  

  • 11. Mogen booteigenaren op onze jachthaven werkzaamheden aan de boot verrichten?

    Booteigenaren houden toegang tot de eigen boot. Het doen van werkzaamheden zal van geval tot geval goed bekeken moeten worden. Zolang klanten zich houden aan de voorschriften van het RIVM om 1,5 meter afstand te houden, moet het mogelijk zijn om onderhoud te plegen. Je wilt onnodige drukte op het haventerrein voorkomen, denk daarom aan het toepassen van tijdsslots. Booteigenaren zullen dan minder tegelijk bezig zijn. Om contact tussen bezoekers en klanten onderling en tussen klant en personeel te verminderen kun je bepaalde voorzieningen op jouw haven tijdelijk afsluiten. Communiceer dit duidelijk naar klanten en bezoekers. 

  • 12. Kan de geplande tewaterlating van de boten uit de winterstalling wel plaatsvinden?

    Voor jachthavens en watersportbedrijven zijn er geen restricties opgelegd om open te blijven en werkzaamheden uit te voeren. Let wel op dat u een bijdrage levert om minder contact tussen mensen te hebben en dat je het mogelijk maakt om minimaal 1,5 meter afstand te houden. ?Tewaterlating kan plaatsvinden met of zonder klanten, zoals je dat gewend bent. Indien je de klant hiervoor nodig hebt, beperk dat dan tot 1 persoon. Spreek duidelijk een procedure af waarbij het contact tussen personeel en klant beperkt blijft. Probeer klant en personeel daarbij zoveel mogelijk te scheiden. Communiceer bijvoorbeeld deze 3 stappen naar de klant: 

    1. Klant meldt zich op afgesproken tijdstip en geeft de punten van stempels en hijsbanden aan en/of geeft informatie over plaatsing van mast
    2. Bedrijf zorgt voor te water lating (klant neemt afstand of wacht op een aangewezen plaats) en /of plaatsing van de mast. Als er personeel nodig is, zorg dan dat klant en personeel afwisselend taken verrichten met voldoende afstand 
    3. Flant vaart de boot naar de box 

    Je kunt bovenstaande stappen aanpassen en uitbreiden naar gelang je situatie. Wanneer je wel verschuivingen hebt in de planning van de tewaterlating, communiceer dit per e-mail naar de klant en geef aan dat er buitengewone onvoorziene omstandigheden zijn.  

  • 13. Kan ik tijdelijk het havenkantoor of de loods afsluiten voor bezoekers en klanten?

    Om contact tussen bezoekers en klanten onderling en tussen klant en personeel te verminderen kun je bepaalde voorzieningen op  je haven tijdelijk afsluiten. Communiceer dit duidelijk naar klanten en bezoekers. Wanneer je liever geen gasten fysiek op het havenkantoor ontvangt, kun je er toe overgaan om alleen telefonisch bereikbaar te zijn. De toegang tot de loods met de boot van klanten kun je eveneens beperken “tot geopend op afspraak”, bijvoorbeeld na telefonische contact. Let er wel op dat je de klant niet de toegang tot de eigen boot ontzegd. Communiceer dat je de maatregelen neemt voor de gezondheid en veiligheid van klanten en bezoekers. Op afspraak behouden jouw klanten daarmee de normale toegang tot de eigen boot en voorkom je dat er een situatie van bewaarneming zou kunnen ontstaan.  

  • 14. Is de zomerbediening van bruggen en sluizen al weer van toepassing in Friesland en Overijssel?

    Met ingang van 1 mei worden de bruggen in Friesland weer volgens het zomerregime bediend. In Overijssel is dit het geval vanaf 18 mei. De nieuwe richtlijnen van de rijksoverheid bieden ruimte om, onder strikte voorwaarden, de bediening van de vaarwegen in Friesland en Overijssel weer op te pakken. HISWA-RECRON is betrokken geweest bij de lobby om de brugbediening weer te verruimen maar waarschuwt dat pleziervaarders zich dienen te blijven houden aan de richtlijnen van het RIVM. Doen we dit niet dan bestaat de mogelijkheid dat de eerdere verruiming weer wordt ingetrokken. Werk dus a.u.b. mee voor je eigen veiligheid en die van anderen!

  • 15. In de provincies Groningen, Noord- en Zuid Holland is de winterbediening van sluizen en bruggen verlengd. Klopt dat?

    Ja, dat klopt. In genoemde provincies zijn de winterbedieningstijden voor sluizen en bruggen tot nader order verlengd i.v.m. de corona crisis. Voor Noord Holland gaat het om de volgende vaarwegen: Noordhollands Kanaal, Huigenvaart, Ringvaart van de Haarlemmermeer en de Amstel.

  • 16. Mijn bedrijf is gevestigd in een regio waar recreatief nachtverblijf is toegestaan door de veiligheidsregio. Moet ik mijn bedrijf dan toch sluiten?

    De oproep van het kabinet is om zo min mogelijk te reizen en zo veel mogelijk thuis te blijven. Er is geen maatregel dat alle recreatiebedrijven in Nederland dicht moeten. Wel is door de veiligheidsregios als eis gesteld dat gedeelde sanitairgebouwen gesloten moeten worden. Een aantal veiligheidsregio’s heeft als eis dat al het recreatief nachtverblijf verboden is.  

    Vaste gasten en gasten voor vakantiehuisjes en bungalows zijn nog toegestaan omdat deze eigen sanitair hebben. Uiteraard gelden de overige richtlijnen van het RIVM ook op de recreatieterreinen.  

  • 17. Is het nog mogelijk om toeristisch te kamperen?

    Dit is afhankelijk van de veiligheidsregio waarin je bent gevestigd. Indien je bedrijf open mag blijven geldt wel dat je de gedeelde sanitairgebouwen moet sluiten. Dit geldt voor kampeerbedrijven en jachthavens. Je kan wel verblijf bieden voor gasten met eigen toilet in het kampeermiddel c.q. eigen aansluiting. Ook dit kan verschillen per veiligheidsregio.  Raadpleeg de verordening van jouw veiligheidsregio voor beleid in jouw gemeente en regio.  

  • 18. Is het mogelijk om de jachthaven open te houden voor ligplaatshouders en passanten?
    Dit is afhankelijk van de veiligheidsregio waarin je bent gevestigd. Indien je bedrijf open mag blijven geldt wel dat je de gedeelde sanitairegebouwen moet sluiten. Voor ligplaatshouders en passanten geldt vervolgens dat zij hun toilet- en douchevoorzieningen aan boord dienen te gebruiken. Raadpleeg de verordening van jouw veiligheidsregio voor beleid in jouw gemeente en regio. 
  • 19. Een ligplaatshouder met een seizoenligplaats in onze jachthaven geeft aan geen gebruik meer te willen maken van de ligplaats vanwege het coronavirus en de bijbehorende maatregelen. Moeten wij deze opzegging accepteren en de overeenkomst ontbinden?

    De doorlopende overeenkomst van de ligplaats kent een opzegtermijn van 3 maanden voor ingang van de nieuwe periode. Doorgaans gaan zomerligplaatsen in op 1 april, maar dat kan je als jachthaven ook op een andere datum gesteld hebben in de overeenkomst. Tussentijds opzeggen van de overeenkomst, nadat de nieuwe periode is ingegaan, is niet mogelijk. De overeenkomst is voor stalling van de boot en deze overeenkomst kan door jullie als jachthaven ook al zijn er enkele beperkingen door de overheid opgelegd, gewoon uitgevoerd worden. In de voorwaarden is opgenomen dat ook als de consument tijdelijk geen gebruikmaakt van de gehuurde lig- of bergplaats hij toch de totale huursom verschuldigd blijft. 

      

Leveringen en orders

Makelaars

Medewerkers

  • 1. Wat kun je doen bij het "op slot gaan" van het bedrijf richting medewerkers?

    Dit kan beteken dat medewerkers niet meer naar werk mogen komen, of het bedrijf niet meer mogen verlaten en daardoor niet naar huis kunnen. De aanwezige medewerkers moeten dan doorwerken en zorgen voor de gasten die op dat moment op het bedrijf aanwezig zijn. Dit moet voor hen natuurlijk wel op een veilige manier gebeuren en daarom is het belangrijk in deze gevallen de aanwijzingen van de GGD en de overheid op te volgen

  • 2. Mag/moet een medewerker thuis blijven bij lichte verschijnselen?

    Bij lichte verschijnselen dient een medewerker thuis te blijven. Dat is een verplichting van de Rijksoverheid. Iedereen in Nederland heeft een verantwoordelijkheid om mee te helpen de verspreiding van het virus te voorkomen, dus ook de werknemer met lichte ziekteverschijnselen. De betreffende werknemer meldt zich bij je ziek. Jij meldt hem vervolgens ziek bij de ARBO dienstverlener. Als de klachten niet ernstig zijn, kun je  wellicht afspraken maken met over werkzaamheden, die hij thuis wél kan uitvoeren. Dat is natuurlijk niet mogelijk in alle gevallen of functies. Wellicht is er toch iets te bedenken, wat de collega nog wél kan doen thuis.

  • 3. Als medewerkers de symptomen hebben van het coronavirus, kunnen we hen dan verplichten mee te werken aan nader geneeskundig onderzoek?

    Nee, dat kan niet zomaar; dit kan alleen de GGD. 
    Medewerkers kunnen eventueel wel de toegang worden ontzegd als er een vermoeden is van besmetting en zolang er daarover geen duidelijkheid bestaat. Geadviseerd wordt in deze gevallen de bedrijfsarts of arbodienst in te schakelen. De medewerker heeft recht op loondoorbetaling gedurende de periode dat hem de toegang is ontzegd wegens het vermoeden van besmetting en in geval hij daadwerkelijk besmet is, dient het loon eveneens te worden doorbetaald.

  • 4. Hoe zit het met de loondoorbetaling van medewerkers als zij niet kunnen komen of besmet zijn?

    Wanneer een werknemer besmet is, is hij ziek en zijn de gewone regels inzake loondoorbetaling aan een zieke werknemer van kracht. In de situatie dat hij niet kan komen om een reden buiten zijn schuld om, is er ook loondoorbetaling verschuldigd. Onder het laatste wordt onder meer begrepen dat een gebied ‘op slot gaat’ en de werknemer niet op het werk kan komen, of het geval dat de werknemer zelf op zijn vakantieadres vast zit in een besmet gebied dan wel in quarantaine zit.

  • 5. Mijn werknemer wil niet naar zijn werk komen, hij is bang besmet te zijn. Hij heeft geen klachten en op het bedrijf is niemand ziek. Voor ons gebied zijn geen speciale maatregelen getroffen. Kan ik hem verplichten te komen?

    Het uitgangspunt is dat mensen zoveel mogelijk thuis werken. Maar als de aard van het werk dat niet mogelijk maakt en de werknemer heeft geen klachten, is hij verplicht te komen.

  • 6. Een werknemer is op vakantie geweest naar een risicogebied. Hij is niet ziek en hij wil komen werken. Jij wilt dit niet, omdat je het als een risico ziet. Mag je hem verplichten thuis te blijven en vragen vakantiedagen op te nemen?

    Het RIVM geeft weliswaar aan dat het niet nodig is om thuis te blijven als iemand terugkeert uit een gebied waar het virus is aangetroffen én geen gezondheidsklachten heeft, maar wij raden echter aan over deze situatie contact op te nemen met de huisarts of de GGD. In het geval het toch gewenst is dat de werknemer 2 weken thuis blijft, wordt het loon doorbetaald. Je kunt de werknemer niet verplichten om vakantiedagen op te nemen.

  • 7. Mijn werknemer is niet ziek, maar de partner of een kind van mijn werknemer is dat wel. Wat nu?

    Op 23 maart heeft de Rijksoverheid bekend gemaakt dat als een huisgenoot of gezinslid klachten heeft die erger worden (met koorts en/of benauwdheid) alle huisgenoten/gezinsleden thuis moeten blijven. Op het moment dan de patiënt 24 uur klachtenvrij is en niemand anders in het gezin klachten heeft, kan het gezin/kunnen alle huisgenoten uit thuisisolatie. Gedurende deze periode behoudt de werknemer zijn recht op loon. Het thuis moeten blijven komt niet voor rekening van de werknemer.

  • 8. Een van mijn medewerkers komt terug van vakantie uit een gebied waar besmettingen zijn. Kan ik mijn medewerker de toegang tot het werk weigeren?

    Als uw medewerker geen ziekteverschijnselen heeft, is er geen reden om de medewerker te weren van het werk.

  • 9. Moet ik als werkgever mondkapjes kopen voor mijn personeel?

    Het RIVM adviseert mondkapjes alleen voor medisch personeel. Mensen die werken met (mogelijk) besmette mensen gebruiken professionele mondkapjes en dan in combinatie met andere persoonlijke beschermingsmiddelen.

  • 10. Moet ik mijn personeel vertellen dat ze voorzorgsmaatregelen moeten treffen? Zo ja, welke?

    Op dit moment is er geen aanleiding om andere maatregelen te nemen dan die het RIVM adviseert op de website. De belangrijkste adviezen van het RIVM zijn op dit moment:

    • Was uw handen regelmatig.
    • Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog. 
    • Gebruik papieren zakdoekjes
    • Geen handen schudden.
    • Werk thuis zover dat mogelijk is.
    • Houd 1,5 meter afstand
  • 11. Wat als een deel van mijn personeel in het buitenland niet naar werk kan komen? Moet ik hen doorbetalen?

    Als het gaat om personeel dat niet in staat is naar het werk te komen vanwege verplichte quarantaine, reisbeperkingen of andere blokkades vanwege het coronavirus, is het uitgangspunt dat je moet doorbetalen. Zie ook vraag 4 onder het kopje 'medewerkers'.

  • 12. Kan ik mijn werknemers verplichten om verlof/vakantie(uren) op te nemen omdat er minder werk is door het coronavirus?

    Een werknemer kan in principe niet verplicht worden om vakantie op te nemen. Je kunt het gezien de bijzondere omstandigheden uiteraard wel vragen, maar hij hoeft niet aan je verzoek te voldoen. Er zijn wel mogelijkheden om compensatiedagen en -uren te laten opnemen. In de Cao Recreatie en de Cao Dagrecreatie is de bepaling opgenomen dat te compenseren uren binnen 6 maanden na afloop van een referte periode – meestal een jaar – dienen te worden opgenomen in vrije tijd. Na overleg met de werknemer wordt het moment door de werkgever vastgesteld. Indien het niet lukt de uren op te nemen, of wordt dit vergeten, dienen de uren na zes maanden tegen 150% te worden uitbetaald. Wij adviseren de uren binnen de termijn van 6 maanden in te roosteren. Gezien de corona crisis vinden wij het voor de hand liggen dat je zo veel mogelijk uren inroostert, ook wanneer gebruik gemaakt wordt van Werktijdverkorting of de aangekondigde tijdelijke maatregel Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid. De HISWA Cao kent deze bepaling niet.

    Bij een flexitimer contract (Cao Recreatie), of jaarurennorm (Cao Dagrecreatie) waarbij maandelijks een vast salaris wordt uitbetaald, kun je minuren schrijven. Deze worden dan op een later moment ingehaald. Het risico is daarbij wel dat je de minuren kwijt bent, wanneer een medewerker voortijdig uit dienst gaat. 

  • 13. Wat zijn oplossingen voor mijn medewerkers met kinderen die geen oppas kunnen vinden door het coronavirus?

    Maak de medewerker duidelijk dat dit een uitzonderlijke situatie is in Nederland. 
    Alle werkgevers mogen van hun medewerkers verwachten, dat zij zich uitzonderlijk inspannen om met elkaar deze crisis door te komen. Ook de collega’s met kinderen thuis. 

    1. Praktische oplossingen

    • Je kunt in overleg de werkuren verschuiven: vroeg beginnen en vroeg naar huis of laat beginnen en laat naar huis. 
    • Je kunt in overleg de werkweek van de medewerker uitsmeren over 7 dagen. Op deze manier kan de medewerker toch de wekelijkse overeengekomen arbeidsduur werken, zoals overeengekomen in het arbeidscontract.
    • Je kunt in overleg met de medewerker overeenkomen, dat hij alle gemiste uren (of tenminste een aanzienlijk deel) op een later tijdstip inhaalt. Je kunt in overleg de medewerker op sommige dagen meer uren laten werken. De medewerker haalt dan gemiste uren in óf spaart extra uren op, die hij laten kan opnemen. 
    • Het is van belang dat je een goede urenadministratie van gewerkte en niet-gewerkte uren bijhoudt samen met de medewerker.
    • Je kunt afspreken met de medewerker, dat hij een deel van de gemiste uren als verlof uren opneemt.  
    • Je kunt ook een mix van dit soort praktische oplossingen afspreken. Al deze oplossingen vragen flexibiliteit van de medewerker en jouzelf.

    Calamiteitenverlof
    Alleen in uitzonderlijke gevallen kan de medewerker gebruik maken van calamiteitenverlof. Dit is echter zeer beperkt beschikbaar: Alleen in zeer dringende zaken van persoonlijke aard. De medewerker meldt het verlof vooraf. Je bent verplicht het loon voor 100% tijdens het calamiteitenverlof door te betalen.  

    Tijdens het verlof doet de medewerker er alles aan om de aard van het probleem, waardoor hij niet op het werk kan komen zo snel mogelijk op te lossen. De medewerker toont achteraf aan, waarom hij meent aanspraak te hebben kunnen maken op calamiteitenverlof.

    Zodra de medewerker de calamiteit heeft opgelost, komt hij direct naar het werk.  
     

    Zorgverlof
    Als een werknemer echt geen oppas kan vinden, dan kan hij zorgverlof aanvragen. Dat is verlof dat kan worden opgenomen als noodzakelijk is dat een werknemer in dit geval zelf de zorg voor zijn kind op zich neemt.

    Er zijn twee mogelijkheden: Kort- en langdurend zorgverlof

    Kortdurend zorgverlof
    De wettelijke regeling bepaalt dat dit verlof maximaal twee werkweken per jaar kan worden opgenomen en dat de werknemer 70% van zijn loon doorbetaald krijgt. 
    De werkgever mag tijdens het kortdurende zorgverlof de werknemer wel vragen om zoveel mogelijk werk thuis te doen wat hij kan. Het is duidelijk dat dit niet altijd kan worden gevraagd bij alle functies. 

    Langdurend zorgverlof
    Als twee werkweken onvoldoende is, dan kan de werknemer daarna langdurend zorgverlof aanvragen. Langdurend zorgverlof kan volgens de wettelijke regels maximaal zes weken in een jaar worden opgenomen. Dit verlof is onbetaald.
    De werkgever kan tijdens het langdurend zorgverlof de werknemer niet vragen om thuis te werken. De werkgever hoeft immers geen loon door te betalen. 

  • 14. Kan ik de reiskostenvergoeding stopzetten vanwege thuiswerken?

    Het advies is om tijdens de uitbraak van het coronavirus zoveel mogelijk thuis te werken wanneer het werk dit toelaat. Dit betekent dat werknemers geen reiskosten maken.    

    Losse declaratie  

    Bij losse declaraties maakt de werknemer geen reiskosten indien de werknemer thuiswerkt. Er worden geen declaraties meer ingediend en het is dan ook logisch dat deze niet hoeven te worden vergoed.  

    Vaste reiskostenvergoeding  

    In beginsel is de werkgever niet verplicht om de vaste reiskosten door te betalen indien deze niet worden gemaakt. Strikt genomen kent de wet geen regeling voor reiskosten. Als werkgever heb je dus geen wettelijke plicht om jouw werknemers reiskosten te vergoeden. Als een werknemer langdurig thuis blijft door ziekte of door thuiswerken, is het redelijk dat de werkgever de vaste reiskostenvergoeding stopt. Als in de arbeidsvoorwaarden of CAO staat dat je de reiskosten moet blijven vergoeden bij afwezigheid van de werknemer, moet je dit natuurlijk wel blijven doen. De Cao Recreatie, de Cao Dagrecreatie en de Cao Houten- en Kunststoffen Jachtbouw en Waterrecreatie-ondersteunende Activiteiten kennen overigens een dergelijke bepaling niet.  

    Indien u besluit de reiskostenvergoeding stop te zetten, informeer de werknemers dan vooraf hierover. Leg ook uit waarom de reiskostenvergoeding wordt stopgezet, bijvoorbeeld vanwege de reden: geen kosten gemaakt, dan ook geen recht op vergoeding. Als de werkgever toch doorgaat met vergoeden, dan wordt dit gezien als inkomen en moet over dit bedrag inkomstenbelastingen en premies worden afgedragen. Dat kan heel onvoordelig uitpakken voor de werknemer. Dit zorgt wellicht voor meer begrip bij de werknemers en minder weerstand.  

    Bij een onbelaste reiskostenvergoeding is het overigens zelfs niet eens toegestaan deze langere tijd door te betalen. Deze mag alleen in de lopende maand en de eerstvolgende maand nog onbelast worden doorbetaald. 

  • 15. Wat doe je met een medewerker, die zijn verlofdagen willen intrekken vanwege de coronamaatregelen?

    Het is niet de bedoeling dat een medewerker zijn verlof intrekt, als deze al is ingepland. Niet alleen de medewerker heeft een vakantieplanning, maar jij hebt ook een bedrijfsplanning, waarin je rekening houdt met de aan- en afwezigheid van de medewerker! Een medewerker kan dus nooit zonder overleg zijn verlof intrekken.
    Als een werknemer zijn verlof wil intrekken, dan hoef je daarmee niet akkoord te gaan. Als het voor jouw bedrijf kan, dan is het mooi. Als dit niet kan, dan hoef je hier dus niet mee akkoord te gaan.

    Verlof is bedoeld om uit te rusten van het werk om daarna weer vol energie het werk aan te kunnen. Dit geldt ook in coronatijd. Daarnaast is het zeker niet de bedoeling dat een medewerker aan het einde van het jaar een zee aan verlofdagen overhoudt, die de medewerker dan naar het volgende jaar meeneemt.

    De medewerker moet zich er bovendien van bewust zijn, dat verlofrechten, die hij in een jaar heeft opgebouwd, opgenomen moeten zijn voor 1 juli van het volgende jaar. Als hij dit niet doet, dan vervallen zijn verlofrechten van het vorig jaar. De medewerker heeft er dus zelf belang bij om zijn verlof  op tijd op te nemen. Dit is wettelijk zo geregeld!

    Maak samen met de medewerker een afweging. Verlof is bedoeld om uit te rusten. Als de werknemer door omstandigheden thuis niet kan uitrusten, als hij nu verlof zou opnemen, dan zou je kunnen overwegen om de vakantie te verplaatsen. In veel bedrijven lopen de werkzaamheden ook tijdens corona gewoon door. Het kan dus goed zijn voor de werknemer om juist wel verlof op te nemen, ook als hij niet op vakantie kan. 

    Probeer in goed onderling overleg een oplossing te bereiken. Streef altijd naar een win-win situatie:
    Wat is goed voor het bedrijf? Wat is goed voor de werknemer?

    Uitgangspunt:
    1. Elke medewerker neemt op tijd verlof om te herstellen van het werk en om uitval te voorkomen;
    2. Verplaats en verschuif alleen, als dit kan voor het bedrijf;
    3. Aan het einde van dit jaar is zijn alle verlofdagen van elke medewerker opgenomen.

Duitsland en België

  • 1. Mogen Duitsers nog naar Nederland op vakantie gaan?

    De Duitse overheid heeft op maandag 16 maart jl. nieuwe maatregelen getroffen. Het advies van de Duitse overheid is om alleen noodzakelijke reizen door te laten gaan en niet naar het buitenland te reizen. Dit is geen bindend advies. Daarbij wordt gemeld dat indien je dit wel doet, je rekening moet houden met het op slot gaan van gebieden en verminderde mobiliteit en faciliteiten.

    De grenzen met de Benelux zijn echter nog open, dus het staat Duitse gasten vrij om naar Nederland op vakantie te gaan. 

  • 2. Mogen Nederlandse watersport- en recreatiebedrijven nog Duitse gasten ontvangen?

    Ja, Nederland zit niet op slot en ondernemers mogen gasten ontvangen.   

  • 3. Wie betaalt er bij annulering door een Duitse gast die niet kan of wil komen?

    Indien een Duitse gast niet kan of wil komen vanwege het feit dat hij niet naar het buitenland wil of mag reizen, ligt dit in de risicosfeer van de Duitse gast. Daarom is een tegemoetkoming of restitutie niet verplicht anders dan de geldende annuleringsregelingen uit de betreffende RECRON of HISWA Algemene Voorwaarden.

    In deze situatie kan je er als ondernemer natuurlijk wel uit coulance voor kiezen om een oplossing te zoeken in de vorm van omboeken naar een andere periode of de afgifte van een voucher op een later nog niet bepaald moment. Dit zijn keuzes die de ondernemer zelf kan maken, maar waartoe hij niet verplicht is.

  • 4. In België is een lock down, wie betaalt de annulering door een Belgische gast die niet wil of kan komen?

    Indien een Belgische gast niet kan of wil komen vanwege het feit dat hij niet naar het buitenland wil of mag reizen, ligt dit in de risicosfeer van de Belgische gast. Daarom is een tegemoetkoming of restitutie niet verplicht anders dan de geldende annuleringsregelingen uit de betreffende RECRON of HISWA Algemene Voorwaarden.
    In deze situatie kan je er als ondernemer natuurlijk wel uit coulance voor kiezen om een oplossing te zoeken in de vorm van omboeken naar een andere periode of de afgifte van een voucher op een later nog niet bepaald moment. Dit zijn keuzes die de ondernemer zelf kan maken, maar waartoe hij niet verplicht is.