Blogs

2023-06-19 15:18:00

Beter slecht bedacht dan goed gejat

19 juni 2023

Innovatie klinkt als een belofte naar de toekomst. Problemen los je op door een beroep te doen op innovatie. Innovatie heeft altijd te maken met een ontwikkeling van iets nieuws. Bijvoorbeeld het ontwikkelen van het internet is een innovatie die in korte tijd de wereld veranderde. De ontwikkeling van de mobiele telefoon was er ook zo eentje. Nu staat de kunstmatige intelligentie voor de deur als gamechanger.

Ik kreeg laatst de HISWA Paper Boat Show 1977 onder ogen. Alle boten die op de HISWA-beurs van 1977 in de Amsterdam RAI lagen werden op een A4 uitgelicht. Veel van de merken bestaan nog, maar de boten zijn doorontwikkeld. Noem het innovatie, noem het een ontwikkeling, maar de boten van toen zijn onmiskenbaar verbeterd. Niet alleen varen ze comfortabeler, ook de toeleveranciers hebben hun producten sterk verbeterd. Over de vraag of er ook echt innovatieve gamechangers hebben plaatsgevonden moet ik langer nadenken. Elektrische aandrijving, hydrofoils, epoxy, 3D-printen, dat zag je in 1977 niet. Maar is dat een innovatie als ‘ontwikkeling van iets nieuws’ is, of een logische vervolgstap in de beschikbare techniek. Innovatie of voortkabbelen?

Meer van hetzelfde
Innovatie is nu vooral terug te vinden op de werkvloer. Processen en administratie zijn niet vergelijkbaar met 1977. Ook sales is drastisch veranderd. Wat nauwelijks veranderd is: type vaartuigen, modellen en scheepsuitrusting. Ook services, havens en zelfs verenigingen. Je kunt ervoor kiezen hetzelfde product aan te bieden als je collega, maar dan iets goedkoper. De meeste ondernemers kiezen ervoor om iets toe te voegen aan de markt. Een innovatie, maar dan wel een waarvan je zeker weet dat de afnemer het wil afnemen. Dat schuurt per definitie. Dat resulteert vaak in een kopie van het bestaande product met marginale verbetering. Meer van hetzelfde.

Gamechanger
Willen we de toekomst van de watersport in met meer van hetzelfde? Of is het tijd voor echte innovatie? Is het tijd om iets nieuws te creëren? Een gamechanger. Geen idee of het aanslaat. Geen idee of de met zekerheid omklede afnemer het accepteert. Maar een ding is zeker, meer van het zelfde voegt niets toe. Dus out-of-the-box, benen op tafel, alle remmen los en volle kracht vooruit!

Auteur: Jeroen van den Heuvel - Adjunct directeur watersport en jachtbouw

 
Terug naar overzicht