Blogs

2025-11-10 08:56:00

Serieus?

10 november 2025

Deze column wordt getypt tussen de HISWA te water en de Metstrade in, twee grote watersportfeesten. We kijken vooruit naar de Metstrade, de beurs die bij voorbaat al een succes wordt. Als resultaten uit het verleden iets zeggen over de toekomst. En we kijken terug op een fraaie editie van de HISWA te water in Lelystad. Een mooi en gevarieerd aanbod in de haven en op de wal, enthousiaste exposanten en medewerkers, blije bezoekers en terecht een trotse organisatie.

Tijdens de HISWA te water presenteerde Waterrecreatie Nederland de highlights uit het Nationaal Watersport Onderzoek. Het onderzoek, mede mogelijk gemaakt door HISWA-RECRON, laat zien dat de watersport in Nederland verschuift van de kajuitboot naar de dagboot en van zeilboot naar motorboot. We zien dat ook terug in andere data, bijvoorbeeld in de statistieken van de jachtmakelaardij. De openmotorbootvaarder en de sportieve zeiler zijn de basis voor verdere groei van de watersport.  Wie verder kijkt, ziet echter ook de schaduwzijde van watersportervaringen. Want: de overheden staan met hun rug naar de watersport.

Alle betrokkenen bij de watersportbranche kunnen zo enthousiast zijn als maximaal mogelijk, voor een goede watersportervaring zijn we ook afhankelijk van overheden. We worden als branche geconfronteerd met extreme waterplantengroei die het enthousiasme van de (toekomstige) watersporter, zwemmend bij de schroef met een mes in de hand, ernstig doet afnemen. En daarmee de sector onder druk zet. Je zou verwachten dat een overheid het initiatief neemt om daar iets aan te doen, maar HISWA-RECRON loopt de zolen dun om een paar hectare te mogen maaien.

We worden ook geconfronteerd met lukraak gesloten bruggen en sluizen waardoor het gebruik van pleziervaartuigen flink daalt. De Staande Mast Route is voorlopig alleen te gebruiken door zeilboten met gestreken mast, waardoor vaargebieden van elkaar worden gescheiden. En daarmee de sector nog verder onder druk zetten. Je zou verwachten dat Rijkswaterstaat het initiatief neemt om deze hinder te verminderen maar HISWA-RECRON loopt de zolen dun om Rijkswaterstaat te bewegen mee te denken.

We worden geconfronteerd met meer en meer lokale eisen en tolgelden. Terug naar lang vervlogen tijden, waarbij de tolpoort nog actueel was om op een vaarwater te mogen varen. Naast een pinautomaat aan een vishengel van een brugwachter moet je je voortaan als watersporter eerst zeker stellen dat jouw boot met zijn lengte, snelheid of aandrijving wel een gracht, sloot of zone op mag. Integraal overleg? Nee, geen samenwerkende overheden op dit terrein.

Niet alleen is de watersport een belangrijke economische factor, de watersport is vooral te mooi en te waardevol om door de overheid te laten verprutsen. In de Troonrede 2025 pleitte de Koning voor minder polarisatie. Geen overheden versus enthousiaste watersportondernemers dus. Ik pleit daarom voor HISWA-RECRON als Nationaal Coördinatiecentrum Watersport.

Jeroen van den Heuvel - Adjunct-directeur Jachtbouw en Watersport

Deze blog verscheen ook als column in HISWA Magazine nr. 5 van 2025.

Terug naar overzicht